وبلاگ تاریخی و جغرافیایی  " ارگ ایران "

وبلاگ تاریخی و جغرافیایی " ارگ ایران "

مطالب و مقالات از وبسایت ارگ ایران www.arq.ir
وبلاگ تاریخی و جغرافیایی  " ارگ ایران "

وبلاگ تاریخی و جغرافیایی " ارگ ایران "

مطالب و مقالات از وبسایت ارگ ایران www.arq.ir

بازرگانی انوش راوید

بازرگانی انوش راوید

بازار یابی صنعتی

تحقیق و توسعه نانو پایه

ارتقاع صنعتی، ساخت و تولید

امکان سنجی محصولات پایه نانو

Industerial marketing

Nano base,  Products feasibility studies

Scale up,  Build and mass production

Nano base,  Research and development

*

کلیک کنید:  خلاصه تعریف امواج الکترو مغناطیس

کلیک کنید:  طرح پارچه های ضد امواج الکترو مغناطیس

کلیک کنید:  پرسش و پاسخ درباره پارچه های طرح بان یک


<><><><><><><><><><><> 

خلاصه نانو

      فناوری نانو یا نانوتکنولوژی،  رشته ‌ای از دانش کاربردی و فناوری است،  که جستار های گسترده‌ ای را پوشش می‌دهد.  موضوع اصلی آن نیز مهار ماده یا دستگاه‌ های در ابعاد کمتر از یک میکرومتر،  معمولاً حدود ۱ تا ۱۰۰ نانومتر است.  در واقع نانو تکنولوژی فهم و به کارگیری خواص نوینی،  از مواد و سیستم هایی در این ابعاد است،  که اثرات فیزیکی جدید،  عمدتاً متاثر از غلبه خواص کوانتومی بر خواص کلاسیک،  از خود نشان می‌دهند.  نانو فناوری یک دانش به شدت میان ‌رشته‌ ای است،  و به رشته‌ هایی چون پزشکی، داروسازی و طراحی دارو، دامپزشکی، زیست شناسی، فیزیک کاربردی، مهندسی مواد، ابزار های نیم رسانا، شیمی ابرمولکول و حتی مهندسی مکانیک، مهندسی برق و مهندسی شیمی نیز مربوط می‌شود.  تحلیل گران بر این باورند که فناوری نانو، فناوری زیستی (Biotechnology) و فناوری اطلاعات (IT) سه قلمرو علمی هستند،  که انقلاب سوم صنعتی را شکل می دهند.  نانو تکنولوژی با وجودی که بیشترین وجه مشترک را با علم مواد دارد،  ولی از یک رشته علمی خاص مشتق نمی شود.  تحقیقات در مقیاس بسیار ریز در رشته های،  الکترونیک، نوروبیو تکنولوژی،  به ترتیب نانو الکترونیک، نانو اپتیکس و نانو بیوتکنولوژی نیز نامیده می شود.

      نانو تکنولوژی در همین مدت کوتاه قرن 21 ،  توانسته راه حل های ساده ای را برای پیچیده ترین مشکلات روز افزون مطرح نماید،  و توسط پژوهشگران ایده های نوینی در حل مسائل روزمره مطرح شود.  موضوعاتی که تا پیش از عصر نوین نانو تکنولوژی، دور از ذهن به نظر می رسید.  نانو تکنولوژی می‌تواند به عنوان ادامهٔ دانش کنونی به ابعاد نانو یا طرح‌ ریزی دانش کنونی بر پایه‌هایی جدیدتر و امروزی‌تر باشد.  در واقع به:  طراحی، تعیین ویژگی ها، تولید و کاربرد مواد، ابزار آلات و سیستم‌ها با کنترل شکل و اندازه در مقیاس،  نانو می گویند.  همچنین به:  دستکاری کنترل شده، جاگیری دقیق، اندازه گیری، مدلسازی و تولید مواد در مقیاس،  نانو می گویند.  هدف آن:  تولید مواد، ابزار و سیستم هایی با ویژگی‌های بنیادی و عملکرد های جدید می باشد.

   اصول بنیادی ــ  یک نانومتر (nm) یک میلیاردیم متر است،  برای سنجش طول پیوند های کربن- کربن،  یا فاصلهٔ میان دو اتم بازهٔ ۱۲ تا ۱۵ نانومتر به کار می‌رود.  همچنین طول یک جفتِ DNA  نزدیک به ۲ نانومتراست،  از سوی دیگر کوچک‌ ترین باکتری سلول‌دار ۲۰۰ نانومتر است.  اگر بخواهیم برای دریافتن مفهوم اندازهٔ یک نانومتر نسبت به متر سنجشی انجام دهیم،  می‌ توانیم اندازهٔ آن را مانند اندازهٔ یک تیله به کرهٔ زمین بدانیم.  یا به شکلی دیگر یک نانومتر،  اندازهٔ رشد ریش یک انسان در طول زمانی است،  که برای بلند کردن تیغ از صورتش باید بگذرد.

   شاخه ‌های اصلی ــ  می ‌توان مورد های زیر را شاخه‌ های بنیادین دانش نانو فناوری دانست:

   * نانو روکش ها‌،  * نانو مواد،  * نانو پودرها،  * نانو لوله ها (نانو تیوب‌ها)،  * نانو کامپوزیت‌ها،  * مهندسی مولکولی،  * موتور های مولکولی (نانو ماشین‌ها)،  * نانو الکترونیک،  * نانو سیم‌ها،  *    DNA * نانوسیم ها،  * نانو حسگرها،  * نانو ترانزیستورها،  *.....

   کاربرد های نانو ــ  فناوری نانو کاربرد های گسترده‌ ای در دانش‌های گوناگون دارد،  که از مورد های مهم آن می‌توان به کاربرد هایش در پزشکی برای ساخت دارو های بدون اثر های جانبی اشاره کرد،  که تنها بر یک بافت ویژه تأثیر می‌ گذارند.  از انواع کاربردها می‌توان در ساخت نانو جوراب‌ها، نانو لوله‌ های کربنی، داروسازی هوشمند،  و... اشاره کرد.

   تجارت بزرگ قرن 21 ــ  نانو تکنولوژی نوید بخش ایجاد ثروت است،  اما سرمایه گذاران درک متفاوتی از آن دارند،  آنها در تلاشند تا طبقه بندی درهمی از کاربرد های جدید را برای این علم بیابند،  که بتواند حتی با تجربه ترین محققین را مشوش کند،  ولی بزودی متوجه قدرت تجاری نانو تکنولوژی خواهند شد.  محصولات نانو تکنولوژی را می توان در موارد متعددی بازاریابی و تجارت نمود،  مانند:  امور بهداشتی و سلامتی،  تجهیزات اصلی و فرعی برای علم هوا فضا و امور نظامی،  و بسیاری از وسایل روزمره.  با ایجاد تعریف های نوین برای سرمایه گذاران جسور و متخصصان،  که تنها در یک زمینه تبحر دارند،  می توان راه های جدیدی برای باز بینی در تجارت نانو گشود.

کلیک کنید:  خلاصه تعریف امواج الکترو مغناطیس

کلیک کنید:  طرح پارچه های ضد امواج الکترو مغناطیس

کلیک کنید:  پرسش و پاسخ درباره پارچه های طرح بان یک


 

http://ravid.ir    و   http://arq.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد