وبلاگ تاریخی و جغرافیایی  " ارگ ایران "

وبلاگ تاریخی و جغرافیایی " ارگ ایران "

مطالب و مقالات از وبسایت ارگ ایران www.arq.ir
وبلاگ تاریخی و جغرافیایی  " ارگ ایران "

وبلاگ تاریخی و جغرافیایی " ارگ ایران "

مطالب و مقالات از وبسایت ارگ ایران www.arq.ir

چند مطلب جالب 148

چند مطلب جالب 148

ایرانیان تاریخی در چین

     تاجیک‌های چین در چینی  Tǎjíkè Zú  که به پامیری‌ های چین هم شهرت دارند،  مردمی تاجیک و ایرانی تبار هستند،  که در خاک کشور چین کنونی بسر می‌برند.  این قوم یکی از ۵۶ قوم اصلی ساکن آن کشور هستند،  و جمعیتی حدود 500 هزار نفر را شامل می‌شوند.  در متون کهن چینی به این قوم اشاره شده ‌است،  در سلسلهٔ تانگ تاجیک‌ های چین با عنوان «چینا دوا گوتراً» معرفی شده ‌اند.  در این باب افسانه ‌ای قدیمی رایج است،  که ورود ایشان به چین از دورهٔ ازدواج شاهنشاه ایران باستان با ملکه‌ ای چینی بوده است.  تاجیک‌ های چین بیشتر در منطقهٔ سین کیانگ و تاشقورقان ساکن هستند،  پژوهش‌ها نشان داده،  که از تبار ایرانیان شرقی بوده،  و بیش از تاجیک‌ های تاجیکستان با وخی‌ها و شغنی‌ها خویشاوندی دارند.

   جالب ــ  بنا به تحقیقات وبلاگ انوش راوید،  این مردم مربوط به ادامه مهاجرت های مردم تمدن کهن جی،  و پخش شدن آنها در جهان می باشند،  به تاریخ مهاجرت مراجعه نمایید.

عکس دختر جوانی از تاجیک های چین،   عکس شماره 6352.

      خصوصیات چهره‌ ای و ظاهری تاجیک‌ های چین،  شبیه به مردم تاجیک و ایرانی ‌تبار است،  اما در اثر سده‌ها مجاورت و امتزاج با زرد پوستان ترک و چینی،  عده‌ ای از آنان تا حدودی چهره‌ ای شبیه چینی‌ها را نشان می‌دهند.  مردم تاجیک چین،  در محاورات از زبان ‌های متعددی استفاده می‌کنند،  دو زبان اصلی کاربردی و بومی ایشان زبان وخی و زبان سریکولی است،  که هر دوی این زبان‌ها از گروه زبان‌ های ایرانی و از شاخهٔ جنوب شرقی بشمار می‌روند.

      مردم تاجیک چین علاوه بر این زبان‌ها،  از زبان‌ های اویغوری و چینی در محاورات و تجارت نیز بهره می‌برند. هیچ کدام از این دو زبان در چین بصورت رسمی زبان کتابت نیست،  و در تاجیکستان گاهی خط سیریلیک و در چین و پاکستان گاهی خطوط فارسی- عربی و نیز اردو و لاتین برای نگارش بکار برده می‌شود.  جمعیت تاجیک‌ های چین را مسلمانان شیعه اسماعیلی به ‌ویژه در میان وخی‌ها و نیز مسلمانان سنی تشکیل می‌دهند.

      همچنین بمرکزیت کاشغر،  در شمال غربی این کشور،  مردم ساکن این ناحیه که به "اویغورها" معروفند،  سالیان دراز است،  که نوروز را جشن می گیرند.  بسیاری از این مردم به کشاورزی و دامداری اشتغال دارند.  در زبان مردم این ناحیه واژه های بسیار فراوانی با ریشه فارسی یافت می شود،  و خط آنان نیز الفبای کاملا مشابه فارسی است،  و خواندن آن برای یک فارسی زبان بسیار آسان است.  امروزه برای همه قومیت هایی که در این منطقه ساکنند،  و به اسلام گرویده اند،  نوروز جشن بزرگ ملی است،  اما حتی پیش از آنکه این مردم اسلام آورند،  نوروز را جشن می گرفته اند.

   توجه ــ  جوانان عزیز ایران،  نسبت به آسمیله کردن قومیت های ایرانی در کشور های روسیه و چین بگویید و بنویسد و اعتراض نمایید. 

کتیبه های باستانی ایران

کتیبه‌ های گنج‌ نامه یادگارانی از دوران داریوش و خشایار شاه هخامنشی،  بر دل یکی از صخره‌ های کوه الوند در 5 کیلومتری غرب همدان به زبان های پارسی باستان،  بابلی و عیلامی نوشته شده‌ اند.  لوح سمت چپ که کمی بالاتر از کتیبه دیگر در کوه کنده شده مربوط به داریوش بزرگ هخامنشی (521-485 پ.م) است.  طول آن حدود 290 سانتی‌متر، ‌ ارتفاعش 190 سانتی‌ متر و دارای متنی به شرح زیر است:

"خدای بزرگ است اهورامزدا که این زمین را آفرید؛ که آن آسمان را آفرید؛ که مردم را آفرید؛ که شادی برای مردم آفرید؛ که داریوش را شاه کرد، شاهی از بسیاری، فرمانروایی از بسیاری. منم داریوش، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه سرزمین‌ها که نژادهای گوناگون دارند، شاه سرزمین دور و دراز، پسر ویشتاسب هخامنشی".

      کتیبه‌ خشایارشا (485-465 پ.م.) نیز در قسمت پایین همین کتیبه،  به طول 270 سانتی‌ متر و ارتفاع 190 سانتی‌متر قرار دارد،  متن آن عبارت است از:

"خدای بزرگ است اهورامزدا، بزرگ‌ترین خدایان است که این زمین را آفریده که آن آسمان را آفریده که مردم را خلق کرد که برای مردم شادی آفرید که خشایار شاه را شاه کرد، یگانه از میان شاهان بسیار، یگانه فرمانروا، از میان فرمانروایان بی شمار. من خشایار شاه، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه کشورهای دارای ملل بسیار، شاه این سرزمین بزرگ دور دست پهناور، پسر داریوش شاه هخامنشی".

عکس کتبه های گنج نامه،  عکس شماره 5674.

ارشیت دانا

توجه:  عزیزانی که اسناد تاریخی درباره آرشیت دانا و بانو ورتا می دانند،  بگویند.

      آرشیت دانا نخستین فیلسوف ایران زمین است،  وی نزدیک به دوم ژانویه  4511 خورشیدی ایرانی زاده شد،  و در 4657 خورشیدی ایرانی درگذشت،  نخستین فیلسوفی که نامش در تاریخ ایران باستان آورده شده است،  او 146 سال زندگی کرد،  و روی هم چهار گفتمان بزرگ بین او و سه فیلسوف بزرگ یونی آنی (یونانی) بنام های سقراط، افلاطون و ارسطو رخ داد،  که در هر چهار بار اندیشمندان یونی آنی در برابر دانش و اندیشه برتر او کرنش نمودند.  با سقراط در اسوس و با افلاطون دو بار، یک بار در آتن و بار دیگر در ساردس و با ارسطو در زادگاهش استاگیرا.

      کتاب پر آوازه او "شالوده جهان" میباشد،  و هم اکنون در موزه بریتانیا است،  ولی آنها می گویند چنین کتابی ندارند.  مردم در آن زمان بر این باور بودند،  که آرشیت دانا آب جاودانگی سرکشیده است،  و زندگی اش بی پایان می باشد،  اما در4657خ.ا،  بدست لازاروس جاسوس یونی آنی کشته شد،  زمانی که ارسطو را از ماجرای مرگ آرشیت در زادگاهش ترشیز (کاشمر کنونی) آگاه ساختند،  او گریست و گفت کاش همانند او در تاریخ یونان نیز می داشتیم .

      پر آوازه ترین شاگرد او بانو ورتا  4573 تا 4673 خ.آ،  است،  بانو ورتا نخستین زن فیلسوف جهان است .

ارشیت دانا:  زندگی دراز در خانه ایی است،  که شادی در آن جریان دارد.

   عکس کاخ خورشید،  که به دستور نادرشاه افشار جهت اقامت و خزانه برای جواهرات و غنایم در کلات ساخته شده‌ بود.  عکس شماره 5740.

      کلات محل تولد نادر شاه افشار است،  وسعتی حدود ۳۲۷۶ کیلومتر مربع دارد.  این شهرستان از شمال به وسیله تپه ماهور هایی به طول۱۸۰ کیلومتر با کشور ترکمنستان هم مرز است،  و از جنوب به کوه های هزار مسجد و شهرستان مشهد،  و از شرق به شهرستان سرخس و از غرب به شهرستان درگز محدود می شود.

گوشی های خون آلود

عکس یک معدن غیر اصولی در کشور کنگو،  عکس شماره 5951.

      کنگو کشوری در جنوب صحرای آفریقا با منابعی از الماس، طلا، کوبالت، مس، قلع، تانتالم است،  منابعی با ترلیون‌ها دلار ارزش!  ولی به علت جنگ‌ هایی که هرگز پایان نخواهند یافت،  کنگو یکی از فقیرترین کشورها با آسیب‌ های روانی زیادی است.  این مساله شاید برای خیلی‌ها چندان مهم نباشد،  مگر اینکه بدانند معادنی تحت سلطه‌ شبه نظامیان در کنگوی شرقی،  مواد خام برای کمپانی‌ های بزرگ تولید دستگاه‌ های الکترونیکی و جواهرات و زیورآلات گران‌ قیمت را فراهم می ‌کنند،  و در عین حال، اسباب بی نظمی و هرج و مرج در آن مناطق را نیز فراهم می‌کنند.  بنابر این در لپ‌تاپ، دوربین عکاسی، گوشی تلفن همراه یا گردنبند شما ممکن است میزانی از درد و رنج مردم کنگو موجود باشد،  که به چشم نمی‌خورد.  در اینباره یک فیلم مستند نیز ساخته شده است،  البته با خیلی مشکل و دردسر.

      البته این وضع تنها به کنگو مربوط نمی باشد، و در بسیاری از کشور های دست چندم در جریان است،  مانند کشور بنگلادش،  که با خون چشم و دل توده فقیر،  پوشاک مارک سرمایه داری غربی تولید می شود.

آثار حکومتی زبان فارسی

     عکس نسخه ای دست نویس و کم نظیر از شجره نامه دو خاندان سلجوقیان و خوارزمشاهیان،  که به زبان پارسی است.  این نسخه خطی زیبا به شکل مینیاتوری و بخط پارسی نگاشته شده است،  و هم اکنون در موزه «Ankara Etnografya Müzesi» شهر آنکارا کشور ترکیه نگهداری می شود.

کوه پدری یا جم

      کوه پدری یا کوه جم،  این کوه باستانی در حومه شهرستان جم از توابع عسلویه استان بوشهر و در میانه راه بندر کنگان به فیروز آباد شیراز قرار دارد.  عباتگاه یا آتشکده دوران کهن در قله کوه قرار دارد،  مجسمه ‌های «جمشید جم» و «غار آدم» در نزدیکی کوه پدری،  به دلیل فعالیت‌ های شرکت ‌های نفتی و گازی شهرستان عسلویه استان بوشهر،  در معرض خطر قرار دارند.  که باید نسبت به حفظ و نگهداری این آثار تدابیری انجام شود.

    پدری =( پد = دریچه ورود + ری یا رای = خدای خورشید)،  یعنی جایگاه یا عبادتگاه ورود به دل و خواسته خدای خورشید. پد و پا،  صفت و وسیله ورود و خروج است،  که در پاتک و پدآفند وجود دارد،  و در پا بطور کامل خود نمایی می کند.

عکس کوه پدری یا کوه جم،  عکس شماره 5666 .

      آثار عبادتگاه کوه پدری،  مربوط به دوران تمدن کهن جیرفت است،  در هزاره اول خورشیدی ایرانی،  تنها منطقه تمدنی جهان،  در حاشیه خلیج فارس قرار داشت،  البته آن زمان خلیج کوچکتر،  و فاصله کوه از دریا بیشتر بود.  درباره این کوه شایعات و داستانها و شایعات زیادی در جریان دارد که قابل ذکر علمی نیستند.

 لایک ها و کامنت های سرگردان

      در فیسبوک و وب های اجتماعی می بینیم،  همه در حال نوشتن و گفتن،  لایک زدن و غیره هستند،  اما هیچکدام پیگیر حرفه ای و کابردی نظراتشان نیستند،  و فقط دارند بار مالی و بورس فیسبوک و امثال را افزایش می دهند،  و همه چیز به نفع سرمایه داری غربی بویژه آمریکایی می چرخد و می رود.  عزیزان روشنفکر در فیسبوک و امثال آن،  بیایید بمنظور حرفه ای شدن کار،  جهت اهداف ملی و مردمی ایران،  برای اینگونه جاها برنامه ریزی کنید،  و سبک کار شایسته ایرانی را بیابید و پیشنهاد کنید.

   عکس کوزه های گلی،  جهت جمع آوری سرگردانی ها و جنس ها،  نه اینکه روشنفکر خود درون کوزه رود و باشد،  عکس شماره 3584.

قربانی کردن گاو

      از چند روز به عید قربان مانده،  دیدیم که عده زیادی از موضوع قربانی کردن گوسفند،  و یا هر موجود دیگری در ایام دینی،  بشدت ناراحت و دلخور هستند.  چه بسیار این احشام در مراسم دینی کشته می شوند،  و گوشت آنها از بین می رود.  قربانی کردن رسم باستانی از دوران میترائیسم است،  که به دین های دیگر بعد از آن هم رفته است.

      در نقش و نگار های باقی مانده از آثار سنگی و ظروف دوران کهن ایران،  بویژه در تمدن کهن جیرفت،  قربانی کردن وجود ندارد،  و حیوانات شاد و در حال جست و خیز در طبیعت دیده می شوند،  نه بحالت قربانی شدن.  با افزایش جمعیت مردم،  و ایجاد طبقات اجتماعی،  و بوجود آمدن دینها،  قربانی کردن هم پیدا شد،  در ابتدا گاو را قربانی می کردند،  چون گاو گران و بزرگ بود،  گوسفند را جایگزین آن کردند.

گوسفند =( گو= گاو + سفند = سپند = مقدس).

 

   عکس دو تصویر قربانی کردن گاو بدست میترا،  که در معابد مهر و میترا و موزه های اروپا دیده می شوند،  عکس شماره. 

    تعدادی از عزیزان هم پیشنهاد کرده بودند که بجای کشتن جانداری،  رسم را عوض کنیم و درخت بکاریم،  یعنی جانداری برپا کنیم،  در نظرات تعدادی از این ایرانیان نوشتم:

   بنظر من باید با قطع فراوان و بی رویه درختان 3000 ساله جنگلی در شمال مقابله اساسی کرد،  که این کار باعث تغییر آب و هوایی در منطقه ایران شده است،  باید آفت خشک شدن درختان جنگل های غرب ایران شناسایی شود،  و با آن مقابله گردد،  باید بمنظور آبرسانی به جنگل های مصنوعی استان های تهران و مرکزی و... که در حال از بین رفتن هستند کاری کابردی نمود،  باید.....،  کاشتن درخت پیشنهاد خوبی است،  اما فعلاً طلبمان،  آنهایی که داریم نگهداری کنیم!


شعور های سایکوپت

      سطح تحصیلات افراد مطلقاً هیچ ارتباطی با میزان شعورشان ندارد،  درباره میزان شعور و فهم و درک افراد،  روانشناسان گفته و نوشته های زیادی دارند،  اما هر شخصی با برخورد های خود با مردم،  دید متفاوتی از شعور های دیگران دارد.  من نیز با 7 سال وبلاگ نویسی و داشتن ده ها هزار نظر در وبلاگهایم،  دیده ام انگشت شماری علاقه به اهانت، مخالفت، مزاحمت، دارند،  آنها نوعی سایکوپت هستند،  معمولاً اینها هیچ وقت در هنگام نوشتن نظر درود یا سلام نمی گویند،  و هیچ وقت هم آرزوی موفقیت و یا تندرستی برای طرف مقابل ندارند.  مدتی است جوانکی که صفحه فیسبوک خودش را بروی مردم بسته است،  و گویا به فیسبوک جهت اعمال رفتار سایکوپتی آمده است،  در نظرات فیسبوک و وبلاگم همین رفتار های سایکوپتی را دارد.  او با کپی پیس کردن چند مطلب تاریخی از وب های دیگر در وب خودش،  فکر می کند که خیلی دانا شده،  و می خواهد با رفتار غیر عادی،  هم خودی نشان دهد،  و هم عقده خالی کند.  از نظر من این قبیل در بچگی و نوجوانی دچار آسیب ها و تجاوزات جسمی، روحی، اجتماعی،  قرار گرفته اند،  و نمی توانند بطور عادی و معمولی رفتار کنند.

بعضی از خصوصیات روانی سایکوپتها و جامعه ستیزان:  علاقه به آزار دیگران،  خود شایسته پنداری اغراق شده،  تلاش برای مجاب کردن دیگران،  جذابیت سطحی با لباس یا وب و غیره،  نداشتن حس ندامت و عذرخواهی و....

آرزوی سلامتی برای این انگشت شمار افراد را دارم.

عکس انوش در معبد میترایی،  مشروح در معابد مهر و میترا، عکس شماره 6311.

بیمار های سایکوپتی

     در نوشته پیش از این درباره شعور سایکوپتی نوشتم،  و گاه مزاحمت های اینترنتی این قبیل،  این نوشته تنها برای اینکه یکی یا دو تای آنها در کامنت به من اهانت کرده و مزاحم شدند نبود،  بلکه در واقع بمنظور آگاهی دیگران بود.  در مدت 7 سال کار اینترنتی،  با تعدادی از این افراد بیمار برخورد داشته ام،  و در کل متوجه شده ام،  حدود یک درصد مردم درگیر این بیماری هستند.  در هر صورت  بمنظور محیط و زندگی سالم،  باید سایکوپت ها را شناخت،  و راه درهم ریختن بیماری آنها را یافت.

البته من در آن عکس نوشته بودم، "سطح تحصیلات افراد مطلقاً هیچ ارتباطی با میزان شعورشان ندارد"  دلیل آن این بود،  که امروزه تمامی افراد اینترنتی دارای تحصیلات هستند،  و انگشت شماری بیماری سایکوپتی یا جامعه ستیزی دارند،  و چون آن بیماران دارای تحصیلات هستند،  با این اشاره و نوشته من در آن عکس،  شاید بتوانند تشخیص دهند،  که دچار بیماری هستند،  و نسبت به معالجه خود اقدام کنند. 

    عکس نعل اسب،  که از قدیم بمنظور دور کردن آزار سایکوپت ها به دربها می زدند،  شاید امروزه هم مجبور شویم به صفحه وب بزنیم،  ولی نه با درک و درایت امروزی سایکوپت ها بشناسیم،  تا بتوانیم جامعه ای بهتر ایجاد کنیم

نوشتن طرح جدید

      کشف مقدار استخوان و جمجمه یک میلیون و هشتصد هزار ساله،  باعث شده دانشمندان اظهار دارند،  کشف این استخوانها نگاه آنها را درباره روند تکامل انسانها تغییر داده است.  در این باره باید دانشمندان و دیرینه شناسان ایرانی هوشیار باشند،  و موضوع را با دقت پیگیری کنند،  چه بسا تکامل انسان در ایران و قاره کهن اتفاق افتاده باشد. 

   عکس جمجمه یک میلیون و هشتصد هزار ساله کشف شده در کشور گرجستان،  موجودی شبیه انسان به نام  دمانیسی Dmanisi عکس شماره 6371.

کلیک کنید:  تاریخ شطرنج و تخته نرد

کلیک کنید: تاریخ هنر های رزمی در ایران

کلیک کنید:  نقشه های سرنوشت سازی در ایران

    توجه:  اگر وبلاگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  وبلاگ انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبلاگ و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبلاگم بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

    جنبش برداشت دروغها از تاریخ ایران:  حمله اسکندر مقدونی به ایران بزرگترین دروغ تاریخ،  حمله چنگیز مغول به ایران سومین دروغ بزرگ تاریخ،  و مقالات مهم مانند،  سنت گریزی و دانایی قرن 21،  و دروغ های تاریخ و حمله های عرب، مغول، تاتار،  و گفتمان تاریخ،  و جدید ترین بررسی های تاریخی در وبلاگ:

http://ravid.ir    و   http://arq.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد