وبلاگ تاریخی و جغرافیایی  " ارگ ایران "

وبلاگ تاریخی و جغرافیایی " ارگ ایران "

مطالب و مقالات از وبسایت ارگ ایران www.arq.ir
وبلاگ تاریخی و جغرافیایی  " ارگ ایران "

وبلاگ تاریخی و جغرافیایی " ارگ ایران "

مطالب و مقالات از وبسایت ارگ ایران www.arq.ir

کتیبه بیستون و سنگ گور های افراشته


کتیبه بیستون پایان شاه خدایی

   پیش گفتار

      همانگونه که در سخن وبلاگ نوشته ام،  می خواهم بمنظور رسیدن و درک از تاریخ علمی و واقعی مطالب جدیدی مطرح کنم،  که تاکنون گفته و بررسی نشده است.  بهمین جهت برای عموم علاقمند،  گاهی فهمیدن آنها کمی مشکل می شود،  و پرسش های زیادی در ذهنها ایجاد می شود،  که همان خواسته اصلی من است،  یعنی چرخیدن گردونه یادگیری در علم تاریخ و تاریخ اجتماعی،  با این گردونه است،  که می توان هوش ها و لایه های جدید،  بمنظور اهداف ملی مرمی ایرانی برپا کرد.

این پست ادامه دارد و بازنویسی می شود.

تصویری از آغاز

    شاید بنظر بعضی ها بزرگی و عظمت ایران در کتیبه بیستون نمایان است،  که در آن شاه تمام پادشاهان منطقه تمدنی ایران را بزنجیر کشیده است،  داریوش شاه یک پرسر بود،  و پرسرها از ابتدای تاریخ،  تاکنون،  داستان های تاریخی خودشان را دارند.  قبل از سلسله هخامنشیان بیشتر ایران در دوران تمدن قبیله ای پیشرفته بسر می برد،  و قبایل استقلال و آزادی نسبی خودشان را داشتند.  با کمی دقت و هوشیاری تاریخی متوجه می شوید،  نقش این کتیبه و بزنجیر کشیده شدنها،  یکی از مهمترین گذر های تاریخی ایران و جهان است،  و خبر از آغاز پایان دوران شاه خدایی می دهد.  

عکس کتیبه بیستون،  عکس شماره 1132 .

      دوران هخامنشیان بخشی از تاریخ تمدن منطقه تمدنی قاره کهن و بویژه ایران است،  کلاً این زمان مرحله گذر تاریخی شاه خدایی به سازمان قبیله ای بود،  برای درک از تاریخ حرفه ای،  دانستن دوران تاریخ تمدن،  که من ساختارهای تاریخی اجتماع می نامم،  بسیار مهم است.  در دوران شاه خدایی کاخ های بزرگ بنا کردند که امروزه آثار آن در ایران و مصر و بین النهرین و... باقی است،  قبل و بعد از این دوران چنین کاخ هایی را نمی بینیم.  ساخت و بنا کردن کاخ ها مخارج و نارضایتی ایجاد می کرد،  این وضع را می توان در نمونه امروزی بهار عربی دید.  دوران شاه خدایی هم مانند تمام دوران تاریخ تمدن،  به دوره هایی تقسیم می شود،  که نیازمند بررسی های تخصصی است،  در میان مطالب مختلف وبلاگ توضیح نوشته ام.  بطور کلی آنرا سه دوره می گویم،  ابتدا برده داری،  دوم ظهور دینها و نیمه برداری،  سوم که مرحله آخر است، پایان برده داری و تکامل دینها،  که این زمان برابر است با دوران سلسله هخامنشیان در ایران.

عکس کاخ های ویران شده از انقلاب های ناتمام بنام بهار عربی،  عکس شماره 6291.

      ساخت کاخ های پادشاهان و معابد بزرگ،  در هر زمان و دوران دو حالت ایجاد می کند،  ابتدا مخارج که نیازمند مالیات بیشتر است،  در گذشته کارگران جوان هم جزیی از مالیات بودند،  دوم ایجاد نارضایتی در میان توده مردم.  البته تضاد هم در میان حاکمان درست می کند،  که خود آن موجب کودتا و جنگ و کشتار درون کاخها و دستگاه های سلطنتی و حکومتی می شود.  وقتی کاخی برپا می شود،  پایتخت بزرگی شکل می گیرد،  ارتش قوی ایجاد می شود،  و خود بخود باعث نابودی و ضعیف شدن بخش های دیگری از هر سرزمین و کشور می شود.  حال می خواهد حاکمان دستمزد داده باشند،  یا توده ها برده وار کار کرده باشند،  در هر صورت باعث مشکلات مالی و برهم خوردن نظم و چیدمان انسانی سنتی،  و نیز آلایش زیستی تاریخی می شود،  و طبقه های ضعیف بوجود می آید. هر چند که سکه های زیاد هم ضرب کنند،  و به دولتیان و کشوریان و لشکریان دهند،  در هر صورت تورم و گرفتاری است،  فرقی در زمان و دوران نمی کند،  نمونه در تاریخ زیاد است.

عکس تاریخی حفاری تخت جمشید،  در اوایل قرن 20 ،  عکس شماره 1112.

این پست ادامه دارد و بازنویسی می شود.

کلیک کنید:  شورش پوست کنی

کلیک کنید:  تاریخ زبان عربی یا اربی

کلیک کنید:  تاریخ جمعیت و مردم در ایران

 آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

 



سنگ گور های افراشته ایران

   پیش گفتار

      در بسیاری از نقاط ایران قبرستان هایی دیده می شوند،  که مزارهایشان دارای سنگ افراشته است،  برخی از این قبرستانها را بررسی می کنم،  منبع اینجا.  ادامه دارد.

قبرستان خالد نبی

      در نزدیکی زیارتگاه خالد نبی،  شهرستان کلاله استان گلستان،  قبرستانی در یک محوطه وسیع دیده می شود،  که برخی از مقبره های آن سنگ افراشته دارند.  تاکنون تحقیق جامعی در رابطه با این قبرستان انجام نشده،  با این حال تفسیر های متفاوتی از شکل این سنگ افراشته ها ارائه شده است.  یکی از حدسها این است،  که این سنگ افراشته ها به شکل آلت تناسلی مردانه هستند،  و به گونه ای بیانگر اعتقاداتی است،  که در میان مردم آسیای میانه دیده می شود.  بد نیست بدانیم که وجود برخی از باور های شمنی در این منطقه قابل تشخیص است.  به طور مثال در نزدیکی مقبره خالد نبی،  یک دیرک چوبی وجود دارد،  که ترکمنها از آن بالا می روند،  و باورهایی نسبت به آن دارند.  تقدس این دیرک در این مکان، یادآور تقدس دیرکی است،  که در خیمه مغولها وجود دارد،  و همچنین یادآور دیرکی است که شمنها از آن بالا می روند.  مثال دیگر این است که زیارتگاه خالد نبی بر روی کوهی به نام “تانگری داغ” قرار گرفته،  و “تانگری” در زبان مغولی به معنای خدا و آسمان است.  در واقع نام کوه،  این حدس را قوت می بخشد،  که روزگاری در این سرزمین آداب و باور های شمنی و مغولی معمول بوده است.

   توضیح انوش راوید:  دیرک چوبی فوق همان دیرک درفش کاویانی است،  که در مزار شریف هم وجود دارد،  قبلاً درباره آن توضیح نوشته ام،  درست تانگری،  تنگ ایری است،  تانگ یا تنگ به معنی بلندی و یا مخزن بلند است،  و ایری به معنی ایران است،  که می شود بلندی ایران.  دین سابق مغولها بوداسپ ایرانی یا بودایی بوده است،  که نام آنها نیز از واژه مغ+ لی= دارند،  است،  جهت اطلاع بیشتر به معنی نام مکان های ایران مراجعه شود.

قبرستان های منطقه باخزر

      در منطقه «باخزر» قبرستان های متعددی در روستاها دیده می شوند،  که دارای سنگ افراشته هستند.

   ۱-  روستای «جوذقان» در ۳۵ کیلومتری غرب تایباد،  و در کنار رود مرغزار واقع شده،  و سه قبرستان با مزار های سنگ افراشته دارد،  که بر روی بسیاری از آنها کتیبه ای حک شده است.

   ۲-  روستای «سوران» در ۴۸ کیلومتری غرب تایباد و در کنارهی رود مرغزار است،  که بیشترین و بلندترین سنگ افراشته های منطقه باخزر را در خود جای داده است.

   ۳-  روستای «شیزن» در ۵۰ کیلومتری غرب تایباد،  مزار هایی با سنگ افراشته دارد.

   ۴-  روستای «فایندر» در حدود ۸ کیلومتری شمال غرب خواف است،  و مزار هایش سنگ افراشته دارند.

   ۵-  در روستای «نشتیفان» که از توابع خواف،  به خاطر «آسباد»هایش معروف است،  سنگا فراشته را بر روی قبرها می بینیم.

عکس هایی از گورستان های سنگ افراشته ایران،  عکس شماره 5724.

قبرستان های استان آذربایجان شرقی

      حدود شش کیلومتری باغ «ایلگلی» روستای «پینه شلوار» شهرستان تبریز،  قبرستانی وجود دارد،  که چند قبر با سنگ افراشته بدون کتیبه،  شبیه به آنچه در خالد نبی می باشد،  دیده می شود.  ظاهرا و بنابه آنچه آقای «رجبعلی لباف خانیکی» گزارش کرده اند،  در روستا های «سردرود» و «کیجان» در «اسکو»،  قبرستان «شادبا» در «بستان آباد» و قبرستان اطراف «بقعه اسحاق» در «هریس» آذربایجان نیز مزار هایی با سنگ های افراشته وجود دارد.

      در روستای «اُنار» نزدیکی «لاهرود» و از توابع شهرستان مشکین شهر،  گورستانی با چندین سنگ قبر دارد،  که به شکل سنگ های افراشته هستند،  و بر راس این سنگها،  بخشی همانند کلاه قزلباشها با ۱۲ ترک (شیار) دارد،  که احتمالا نماد شیعه ۱۲ امامی است.

کلیک کنید:  سنگ افراشته های شهر یری

   قبرستان های استان لرستان

      در روستا های استان لرستان،  قبرستان های بسیاری با سنگ های افراشته دیده می شوند،  نام یکی از این روستاها، «ابوالوفا» در نزدیکی «کوهدشت» است.  سنگ افراشته های این قبرستان چهار وجهی و هرمی شکل هستند،  و در هر وجه آن نوشته ها و نقوش بسیار زیبا و معناداری دیده می شوند.

قبرستان های استان کرمانشاه

   ۱-  در نزدیکی مرز میان استان های ایلام و کرمانشاه،  شهری به نام  «شاهبداغ» (توحید) وجود دارد،  که جزو استان کرمانشاه محسوب می شود،  و در آن یک قبرستان با ویژگی قبرستان ابوالوفا و با سنگ های افراشته وجود دارد.

   ۲-  در استان کرمانشاه و در مسیر «ریجاب» به «بابا یادگار» یک قبرستان در سمت راست جاده دیده می شود.  در این قبرستان،  سنگ های افراشته مقبره ها چهار وجهی،  با حدود دو متر هستند،  که آجر چینی و سنگ چینی شده اند.  قبر های این قبرستان شبیه به میل «خسرو آباد» هستند،  که در بخش «کونانی» استان لرستان و در روستای خسرو آباد وجود دارد.  این میل به نام های میل «خسروآ» و میل «سید صفربک» هم معروف است،  و بلندی آن بیش از ۶ متر است.

سنگ افراشته مقبره عرفا و بزرگان

      مقبره عطار نیشابوری در نیشابور و شیخ احمد جام در تربت جام،  سنگ افراشته دارند،  بر روی این سنگ افراشته ها،  کتیبه هایی نیز حک شده است.  به نظر می رسد وجود سنگ افراشته بر روی مقبره بزرگان،  یک رسم بوده است.

عکس مقبره های عطار نیشابوری و شیخ احمد جام،  عکس شماره 5725.

   توجه:  در مناطق دیگر ایران هم سنگ افراشته مزارها وجود دارد،  بزودی درباره آنها می نویسم.

. . . ادامه دارد . . .

کلیک کنید:  استوانه کوروش بزرگ

کلیک کنید:  دانشگاه های تاریخی ایران

کلیک کنید:  نام و آدرس موزه های ایران

 آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه:  اگر وبسایت به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

ارگ   http://arq.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد