وبلاگ تاریخی و جغرافیایی  " ارگ ایران "

وبلاگ تاریخی و جغرافیایی " ارگ ایران "

مطالب و مقالات از وبسایت ارگ ایران www.arq.ir
وبلاگ تاریخی و جغرافیایی  " ارگ ایران "

وبلاگ تاریخی و جغرافیایی " ارگ ایران "

مطالب و مقالات از وبسایت ارگ ایران www.arq.ir

ناسیونالیسم واقعی ایرانی

ناسیونالیسم واقعی ایرانی

   پیش گفتار

      آنچه که می تواند یک ملت را در مسیر حوادث دوران جدید تمدن بخوبی عبور دهد،  ناسیونالیسم علمی تحقیقی و تحلیلی است،  که برپایه دانایی استوار باشد.  ناسیونالیسم یا ملی گرایی علمی،  فراتر از هر دیدگاه و اندیشه و پندار است،  و از آنجا که علم و دانایی همسو هستند،  مسائل و موضوعات را نه بر اساس احساسات و بینش های کوچک،  بلکه در تحقیق و تحلیل های نوین می بیند،  که در فضای آزاد و دمکرات درونی و بیرونی از خود شخص ایجاد شده باشند.

 

همه دارند بز می گیرند

جای ناسیونالیسم قوی علمی تحقیق و تحلیلی فرا بوم ایرانی خالی است

      امروزه با شرایط ایجاد شده در جهان،  اعم از تکنولوژی ارتباطی تا سیاسی و اجتماعی منطقه ای،  در ایران جای یک ناسیونالیسم قوی ایرانی همه گیر،  که دید از بالا داشته باشد،  و تمام عقاید و اندیشه های مختلف ملت ایران،  چپ و راست،  بالا و پائین،  شرق و غرب،  شمال و جنوب،  را تحت پوشش بگیرند،  و همه را ایرانی و دارای تاریخ در ایران بداند،  بشدت خالی است.

      با خالی بودن چنین ناسیونالیسم قوی علمی تحقیقی و تحلیل گر،  همه یک ارتش یک یا چند نفره درست کرده اند،  و بدون احترام بیکدیگر،  دارند با هم می جنگند،  و اصلاً انگار نه انگار که همه ایرانی هستند،  اون کمونیسته بشدت دارد به کوروش بزرگ حمله می کند،  اسلامی دارد بشدت به سبز و قرمز حمله می کند،  سبزه به سیاهه،  سلطنتی به اسلامی،  غربیه به مرکزیه و مرکزیه به و الا آخر.  اینها دشمنی در جهت اهداف استعمار و امپریالیسم است،  تبادل افکار و گفتگو یا حتی دمکراسی زمخت اولیه نیست.

      خوشبختانه بعلت عدم شجاعت،  این جنگ فقط سرد و اعصاب خوردکن جریان دارد.  گویا هیچ کدام دیگری را ایرانی نمی داند،  و نمی تواند تصور کند،  که بعلت داشتن دمکراسی تاریخی در نوروز،  همیشه تاریخ در ایران،  فضای مجادله و بحث جریان داشته،  و همین موضوع در قرون 8 تا 14 میلادی،  بیشترین اندیشمندان تاریخ بشریت از ایران بوده است.  جای یک ناسیونالیسم قوی علمی تحقیقی و تحلیل گر خالی است،  که با دید از بالا،  بتواند ایرانی را از بز گیری نجات دهد.

   عکس کاریکاتور بز گیری از نشریات ایرانی،   در رابطه با دستگیری بابک زنجانی،  عکس شماره 7223.

   عکس دو مجری در تلویزیون فارسی زبان لوس آنجلسی،  عکس شماره 7224 .   آنها بخاطر دشمنی با اسلام،  بشدت ناسیونالیسم ایرانی را می کوبند،  و ضعیف و خوار و شکست خورده در طول تاریخ نشان می دهند،  آنها با داد و فریاد می گویند،  که اعراب وحشی به ایران حمله کردند،  و ایرانی را کشتند،  و همه چیز را نابود کردند.  آنها ذره ای درک ندارند،  که این موضوع دروغ و دونگ استعماری است،  شاید خود آنها دانسته یا ندانسته نیز از عوامل پولی یا رایگان استعمار هستند،  که در دروغ حمله اعراب به ایران را پافشاری می کنند.  زیرا دلیلی ندارد درصورتیکه بخش عظیمی از ملت ایران دربند اسلام هستند،  چنین گویند و به آنها و مرامشان اهانت کنند،  یا به نوعی به تاریخ ملت های همسایه حمله کنند،  و آنها وحشی در تاریخ بنامند،  همچنین باعث دلخوری علاقمندان به تاریخ ایران شوند،  که چرا و چگونه،  ملت بزرگ و پر جمعیت و متمدن ایران،  از یک مشت عرب عقب افتاده،  که آنها می گویند،  شکست خورد و تار و مار شد!  در این باره پاسخ و توضیحات در وبلاگ زیاد نوشته ام.

طرح جهان قرن جدید

جای ناسیونالیسم قوی علمی تحقیق و تحلیلی فرا بوم ایرانی خالی است

      در چند هفته گذشته همگان از ماجرای اوکراین و روسیه بسیار شنیده اید،  منهم زیاد شنیدم،  اما دریغ از یک تحقیق و تحلیل ایرانی در این باره،  همه چشم و گوش به اخبار و گفته های خارجی داده اند.  هرگز کسی فکر این را نکرده پس ملت ایران و انبوهی از ارتش های یک یا چند نفره سیاسی و اجتماعی ایرانی،  چرا هیچ تحقیق و تحلیل ایرانی در این باره نمی دهند،  و درباره طرح جهان قرن جدید مطلبی گفته نمی شود.

      روسیه و اوکراین،  بدلایل سرمایه داری امپریالیسم نو حاکم بر جهان،  هر دو بسرعت در حال رفتن به یک ساختار تاریخی اجتماع،  یعنی ناسیونالیسم افراطی یا فاشیسم هستند.  آنها بزودی دارای منافع مشترک می شوند،  و همراه قدرت های جدید در همان موضوع،  یعنی فاشیسم و زیاد خواهی،  مانند پاکستان و چین و هند،  دنبال قربانی خواهند گشت،  و چه قربانی بهتر از ضعیفترین کشور های ثروتمند خاور میانه،  رهبران کشور های آزاد پیشرفته نیز فعلاً فقط بلدند جلوی دوربینها بخندند و ژست بگیرند،  و یواشکی پول بدزدند،  آنها برای ما نخواهند بود.

      نباید اغفال طرح موقت دشمنی روسیه و اوکراین را خورد،  مردم روسیه روز بروز بیشتر می خواهند روسیه بزرگ و قدرتمند ایجاد شود،  آنها حتی ممکن است در قیافه های مختلفی ظاهر شوند،  اما همه اش همان اندیشه پتری است.  با این وجود در ایران جای یک ملی گرایی قوی علمی تحقیقی و تحلیلی فرا بوم،  بمنظور مقابله با تهدیدات مختلف از اطراف کشور خالی است،  برای بقای تاریخی بشدت نیازمند آنیم.

عکس یک تانک جنگی،  مشروح در اینجا،  عکس شماره 7225 .

ابله یا احمق

   عکس شماره 7218 ،  این عکس و نوشته روی آنرا از یک تایپیک فیسبوک برداشتم،  و برای مطلب زیر مناسب دیدم:

      یکی از به اصطلاح تاریخ دان های مثلاً ایرانی،  در یک تلویزیون برون مرزی فارسی زبان سخن می راند،  و می گفت،  که اسکندر به ایران حمله کرد و کشت و آتش زد و غارت کرد،  اعراب و مغول و تاتار و افغان و چند مورد دیگر را نام برد،  که به ایران حمله کردند و کشتند و آتش زدند و غارت کردند.  یکی نبود به این بگوید خوب یک باره بگو ایرانی بادمجان بود و ایران جالیز.  او بقدری در دروغ های تاریخ غرق بود،  که هرگز نمی توانست فکر کند،  این تاریخ های و گفته ها و نوشته ها،  توسط استعمار و امپریالیسم بمنظور سبک کارشان،  در دو سه قرن گذشته،  مهندسی تاریخ و تاریخ اجتماعی شده اند،  و تاریخ دروغ و تزویر و برعکس گردیده است.  جای ناسیونالیسم قوی علمی تحقیق و تحلیلی فرا بوم ایرانی خالی است.

 

 شریان آزادی خشک و خشن

جای ناسیونالیسم قوی علمی تحقیق و تحلیلی فرا بوم ایرانی خالی است

      برای رسیدن به جامعه دمکرات تجربه نیاز است،  گاه این تجربه بعلت عدم آگاهی و دانش از دمکراسی،  شکل زمخت و خشن بخود می گیرد.  البته ایرانیها در تاریخ و فرهنگ خودشان دمکراسی تاریخی داشته اند،  از نوروز و اعیاد ایرانی پیداست.  بهمین جهت برای رسیدن به آزادی نوین،  چندان با مشکل روبرو نخواهند بود،  فقط اندکی در شریان اینترنتی و مجازی آنرا تجربه خواهند کرد،  و سپس براحتی بکل جامعه منتقل خواهد شد.

      تاریخ دمکراسی زمخت و خشن خود داستانی است،  گذر از دوران استبداد قبیله ای،  واسطه فئودالی می خواهد،  و گذر از استبداد فئودالی،  دوران بورژوازی می خواهد،  و گذر از استبداد بورژوازی به دمکراسی هم واسطه می خواهد،  و این واسطه می تواند با شرایط ملی،  دمکراسی زمخت و خشن باشد.  در صورتیکه این مسیر جهشی طی شود،  ممکن است سر به دیوار بخورد و یا به آتش پریده شود،  جهش در تکامل معنی ندارد،  ندانستن بخش هایی از گذر علم را جهت توجیه جهش می گویند.

      رعایت اصول علم تکامل و رشد تاریخ اجتماعی مهم است،  عدم دانستن و یا رعایت نکردن این دانش توسط روشنفکران،  جامعه را به سمتی می برد،  که مدت کوتاهی گمان می شود،  وارد دمکراسی شده،  ولی در حقیقت بازیچه امپریالیسم بودن است.  نمونه های آنرا صد سال گذشته در تاریخ ایران بسیار داریم،  فکر می کنند که چرا با این همه انقلاب و ماجرای تاریخی،  هنوز دمکراسی واقعی نیامده است،  این همان موضوع کلیدی است،  ادامه و مشروح در اینجا.

کلیک کنید:  تمدن ایرانی

کلیک کنید:  طبقات اجتماعی ایران

کلیک کنید:  معنی نام شهرها و روستاها

سبز= جنگل های شمال ایران، سفید= آسمان شفاف مرکز ایران، قرمز= سرخی فجر خلیج فارس

    توجه:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

ارگ   http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و نظر


دین کوروش بزرگ

   پیش گفتار

      درباره دین کوروش کبیر بحث های زیادی در اینترنت وجود دارد،  و نیازمند تحقیقات جدید می باشد،  این مقاله در ادامه تحقیقات من بازنویسی می شود.

کوروش و احترام به همه ادیان

      بسیاری از مردم توقع دارند و تصور می کنند،  که هر شخص باید دینی خاص داشته باشد،  و پیرو یک آئین باشد،  آنها فکر می کنند،  که بشر از ابتدای پیدایش در طبیعت دین داشته،  یا باید داشته باشد.  و یا یک شخص باید قوانین دست نوشته یا آسمانی گذشتگان خود را قبول داشته باشد،  و با تعصب کم و بیش دینی،  دیگران را نفی کند،  و یا دشمن حساب نماید.  در طول تاریخ روشنفکران و اندیشمندان زیادی بودند،  که اعتقادات دینی و آئینی نداشتند،  بسیاری از آنها حتی مجبور بودند،  اندیشه آزاد خود را از دست جهل دوران پنهان نمایند.

      در این میان بخش زیادی از مردم،  خصوصا ایرانیان بر این عقیده اند،  که کوروش بزرگ نیز مانند دیگر پادشاهان هخامنشی زرتشتی بوده است،  یا پرسر وعمامه داشت.  اما باید این نکته را یادآور شویم،  که کوروش با وجود احترام فراوانی که برای اهورامزدا و آیین زرتشت قائل بود،  هیچ گاه زرتشتی نبوده است. در واقع کوروش به تمام ادیان و مذاهب و خدایانی که به شکل ها و نام های گوناگون در بین جوامع مختلف مورد تقدیس و پرستش مردم بودند،  احترام فراوانی می گذاشت.  او ضمن آزادی قوم یهود از چنگ «نبونید» فرمان بازسازی معبد یهوه در اورشلیم را صادر می کند،  و خدایان سومر و آکد را به نیایشگاه های خودشان باز می گرداند.

      حالا چگونه می شود عنوان مذهب و دین خاصی را به کوروش نسبت داد،  با توجه به این که او هم به اهورامزدا احترام فراوان می گذاشت،  و هم به مردوک خدای بابل و هم به یهوه خدای یهودیان،  هم کلاه بودایی بر سر داشت؟  برای پاسخ به این سوال،  سوال دیگری پیش می آید،  و آن این است که اگر کوروش یک دین خاص داشت،  چرا با توجه به قدرت و محبوبیتی،  که در نزد جوامع داشت،  هیچ گاه مردم را به آن دین دعوت نکرد،  و آنان را در پرستش خدای خود آزاد گذاشت؟

    عکس سنگ نگاره کوروش بزرگ در پاسارگاد،  با کلاه دینی بودایی،  و عکس دوشیزگان هنرمندان نمایش آئین بودا در کشور کامبوج،  پوشش های دیگر آنها نیز شباهت کامل با آثاری در ایران دارد،  عکس شماره 6423.

      بانوی پژوهشگر گرامی پرنیان حامد معتقد هستند:  کوروش به آئین مهر بود،  که آنرا ریشه اصلی و اولیه زرتشتی دانسته،  او به آئین دیویسنا بود،  که مزدیسنا با آن اختلاف داشت.  این دیدگاه که پشتوانه تحقیقاتی دارد،  درست همان تعریف چند خط اول این صفحه را می گوید.

      با توجه به سخنانی که کوروش به هنگام ورود به بابل ایراد می کند،  و آن چه در استوانه گلین برای ملت ها بیان می کند،  تنها یک مسئله نمایان است،  و آن هم آن است که کوروش در اصل به آزادی اندیشه اعتقاد داشت،  زیرا می دانست در شرایط آن زمان،  که تمدن در حال گذر از برده داری به قبیله ای در ساختار های تاریخی اجتماع بود،  خود بخود اعتقادات مختلف پدید می آمد،  و باید از بالا به همه نظر کند،  نه از کنار یکی از آنها.

  "ما هم باید کوروش بزرگ را الگوی خود قرار دهیم،  و به تمام مذاهب و اندیشه های جهان احترام بگذاریم."

مزدیسنا و دیویسنا

      درباره مزدیسنا و دیویسنا تعاریفی کرده اند،  که چندان مرا خوش نیامده است:

   *  درباره دیویسنا می گویند به معنی پرستنده دیو اصطلاحی است،  که در کیش زردشتی به پرستندگان دیو یا همان خدایان باستانی هند و ایرانی که به آیین زردشت نگرویده بودند اطلاق می‌شود.

   *  درباره مزدَیَسنا می گویند صفت است،  و به‌ معنای پرستندهٔ اهورامزدا است،  مزدا هم همان خدای یگانه‌ است.

      در این دو تعبیر به هیچ عنوان ریشه یابی واژه ای و تاریخی در هیچ جا ندیدم،  مثلاً خدای یگانه را از کجا درک کرده و آورده اند،  یا دیو را چطور؟

   دیویسنا = دیو = دانا، بزرگ، نویسنده دیوان + یس + نا =  قوانین ناب دانشمندان،  تعریف دیو و دیوان در اینجا.

   مزد = مسد = م+ ز یا س + د = پدید آورنده ما و من + یس + نا =  قوانین ناب خدایی،  اطلاع بیشتر در اینجا.

   یس = ی = سنگین و قوی و آخرین + س = سر و مغز،  یس = قوانین، نظامنامه،  که یاسا را برای چنگیز مغول گفته اند.

   نا = ن = برکت + آ = اولین،  بالاترین،  نا = دارای بهترین برکت، ناب.

   مسجد = مزگت = مسگت = مزدگد =  جایگاه مزد یا مس.

   اورمز = اورمزد = هرمز = اور = شهر + پدید آورنده شهر.

      بمنظور معنی و ریشه یابی دیویسنا و مزدیسنا،  ده ها سایت فارسی و انگلیسی را باز کردم،  دیدم این واژه ها را با آوا های گوناگون نوشته اند،  و هر آوا در هر نوشتاری قدیم و جدید،  و در هر زمان و مکان جغرافیایی و انسانی،  تغییر دارد،  ولی در کل یک مفهوم را می رسانند.

      لازم به یاد آوریست،  همیشه در طول تاریخ بین قوانین علمی و دانشمندان،  با درک های اندیشه ای و تصوری،  در تمام سرزمینها،  مسئله و اختلاف بوده است.

   عکس یک اثر از آخرین دوره تمدن کهن جی،  در نگاره این وزنه بخوبی مشخص است،  که شیر های میترایی درست مانند نگاره های تخت جمشید،  دارند گاو را می کشند،  یعنی در آخرین دوره تمدن جی،  گاو پرستی جای خود را به میترایی داده بود.  با این عکس می توان نتیجه گرفت میترایی،  بیش از 4000 سال وجود داشته است،  عقاب های جد نشان فروهر نیز نظاره گر هستند.  عکس شماره 4169.

کلیک کنید:  معابد مهر و میترا

کلیک کنید:  تاریخ دین و آئین در ایران

کلیک کنید:  معنی نام شهرها و روستا های ایران

سبز= جنگل های شمال ایران، سفید= آسمان شفاف مرکز ایران، قرمز= سرخی فجر خلیج فارس

    توجه:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

ارگ   http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و نظر