وبلاگ تاریخی و جغرافیایی  " ارگ ایران "

وبلاگ تاریخی و جغرافیایی " ارگ ایران "

مطالب و مقالات از وبسایت ارگ ایران www.arq.ir
وبلاگ تاریخی و جغرافیایی  " ارگ ایران "

وبلاگ تاریخی و جغرافیایی " ارگ ایران "

مطالب و مقالات از وبسایت ارگ ایران www.arq.ir

سالن مجازی تمدن کهن جی

سالن مجازی تمدن کهن جی

از 7000 تا 4500 سال پیش

پیش گفتار

. . . این صفحه بزودی کامل پست می شود و ادامه دارد . . .

لوح 5000 ساله

   عکس لوح که در شهر سوخته سیستان کشف شده،  عکس شماره 5371. با وجود گذشت 10 سال از کشف آن،  پژوهشگران هنوز موفق به رمزگشایی از نوشته ‌های آن نشده ‌اند.  این کتبیه مربوط به 1800 تا 2000 خورشیدی ایرانی است،  هر چند شباهت‌ هایی به الفبای تمدن بین‌النهرین دارد،  اما 80 تا 90 درصد آن هنوز نامفهوم است.  پیش از یافت ‌شدن لوحه ‌های تمدن جیرفت و شهر سوخته،  تصور می‌شد که الفبا و خط، نخستین بار در بین‌النهرین شکل گرفته بود.  با کشف این الواح که حدود دو هزار سال قدیمی‌تر از تمدن بین‌النهرین هستند،  این باور تغییر کرده،  و تمدن‌ های باستانی جنوب شرقی ایران به عنوان زادگاه الفبای نوشتاری مطرح شده است،  مشروح در تاریخ نویسایی در ایران.

اولین تخته نرد

    عکس کهن ترین نمونه بازی تخته نرد با تاس و مهرها،  کشف شده در تمدن کهن جی،  که یکی از محبوبترین بازی ها در مصر، میانرودان و ایران بوده است،  عکس شماره 5679.

ظرف زیبای سنگی

   عکس ظرفی از تمدن کهن جیرفت،  باستان‌شناسان معتقدند،  که جیرفت منشاء زبان نوشتاری بوده است،  که از طریق آن،  سیستم نوشتار توسعه یافت،  و سپس در کشور پراکنده شد،  و به شوش رسید.  دکتر یوسف مجیدزاده،  که در دهۀ 1380 ریاست پروژه کاوشگری و حفاری جیرفت را به عهده داشت،  معتقد است،  جیرفت حلقۀ گم شدۀ تاریخ بشریت است.  عکس شماره 5611.

 

کلیک کنید:  آخرین دوران یخبندان

کلیک کنید:  حروف هیروکلیف جی

کلیک کنید:  تاریخ تمدن کهن آتلانتیس

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

ارگ   http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و نظر و پرسش