وبلاگ تاریخی و جغرافیایی  " ارگ ایران "

وبلاگ تاریخی و جغرافیایی " ارگ ایران "

مطالب و مقالات از وبسایت ارگ ایران www.arq.ir
وبلاگ تاریخی و جغرافیایی  " ارگ ایران "

وبلاگ تاریخی و جغرافیایی " ارگ ایران "

مطالب و مقالات از وبسایت ارگ ایران www.arq.ir

سالن دوران سلسله هخامنشیان موزه مجازی ارگ

سالن مجازی دوران سلسله هخامنشیان

از 2500 تا 2000 سال پیش

پیش گفتار

. . . این صفحه بزودی کامل پست می شود و ادامه دارد . . .

طوق طلایی

   عکس طوق ﺯﺭﯾﻦ گردن از دوران هخامنشیان،  عکس شماره 5359.  ﺍﯾﻦ ﻃﻮﻕ حدود 2500 ﺳﺎل دارد،  ﺩﻭ ﺍﻧﺘﻬﺎﯼ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺷﮑﻞ ﺳﺮ ﻭ ﺑﺪﻥ ﺷﯿﺮﺩﺍﻝ ﺍﺳﺖ،  و ﺩﺭ ﻣﻮﺯﻩ ﺍﺭﻣﯿﺘﺎﮊ شهر ﺳﻦ ﭘﺘﺮﺯﺑﻮﺭﮒ کشور روسیه ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ ﻣﯽﺷﻮﺩ.  ﺩﺭ سلسله ﻫﺨﺎﻣﻨﺸیان ﻃﻮﻕ ﻫﺎﯼ ﻃﻼﯾﯽ ﺑﺎ ﺷﮑﻞ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺗﯽ ﭼﻮﻥ ﺷﯿﺮ، ﺑﺰ ﮐﻮﻫﯽ، ﻗﻮﭺ ﯾﺎ ﻣﻮﺟﻮﺩﺍﺕ ﺍﻓﺴﺎﻧﻪ ﺍﯼ ﺑﻪ ﻋﻨﻮﺍﻥ ﭘﯿﺮﺍﯾﻪ ﮔﺮﺩﻥ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻣﯽﺷﺪه است،  و این نقش ها همچنین در دیم ها و بشقاب ها و ریتون های عهد هخامنشی دیده میشوند.

      ﺍﯾﻦ ﺍﺛﺮ ﺯﯾﺒﺎی ایرانی،  متعلق ﺑﻪ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﺷﺨﺼﯽ ﭘﺘﺮ ﺍﻭﻝ ملقب به پترکبیر ﺗﺰﺍﺭ ﺭﻭﺳﯿﻪ بود،  ﭘﺘﺮ ﮐﺒﯿﺮ ﻋﻼﻗﻪ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﺑﻪ ﺟﻤﻊ ﺁﻭﺭﯼ ﺁﺛﺎﺭ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﯽ ﺯﺭﯾﻦ ﺩﺍﺷﺖ،  ﻭ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﻫﺎﯼ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﺍﺯ ﺁﺛﺎﺭ ﺗﻤﺪﻥ ﻫﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺭﺍ ﺑﻪ موزه شخصی خود افزود.

دستبند طلایی

   عکس ﻳﮏ ﺩﺳﺘﺒﻨﺪ ﻃﻼیی زیبا مربوط به ﺩﻭﺭﻩ ﻫﺨﺎﻣﻨﺸﯽ،  عکس شماره 5367.  ﻣﺤﻞ ﮐﺸﻒ استان ﻫﻤﺪﺍﻥ،  و در ﻣﻮﺯﻩ ﺑﺎﺳﺘﺎﻧﺸﻨﺎﺳﯽ ﻭ ﻣﺮﺩم ﺸﻨﺎﺳﯽ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻩ ﭘﻨﺴﯿﻠﻮﺍﻧﯿﺎ ایالات متحده آمریکا نگهداری می شود.

سکه طلا

   عکس سکه طلای 2500 ساله از سلسله هخامنشیان،  با نقش یورش شیر به گاو،  محل نگهداری موزه هنر متروپلیتن نیویورک، عکس شماره 5565.

دستبند شیردال

   عکس یک دستبند طلا با نقش شیردال،   ساخت سده 45 خورشیدی ایرانی،  11.57 در 12.8 سانتی متر،  که در تاجیکستان کشف شده است.  این اثر بخشی از گنجینه آمودریا،  مهم ترین مجموعه طلا و نقره به جا مانده از دوره هخامنشیان است،  و اکنون در موزه بریتانیا قرار دارد.  یک قطعه مشابه نیز دارد،  که در موزه ویکتوریا و آلبرت لندن نگهداری می شود.  این دستبند مشابه به دستبند هایی است،  که به عنوان هدیه به تخت جمشید آورده می شده،  و در نقش برجسته های مراسم،  که در دیوار های تخت جمشید به تصویر کشیده شده است،  نیز به چشم می خورد.  بر اساس نوشته های گزنفون نویسنده یونانی (حدود 4557 خ.ا)،  بازوبند از جمله اشیایی بوده،  که به عنوان هدیه افتخار در دستگاه حکومتی هخامنشیان به کار می رفته.  بخش های توخالی که در حلقه این بازوبند،  و در بال های شیردال ها به چشم می خورد،  قبلا با شیشه یا سنگ های گرانبها پر بوده،  که به مرور زمان کنده شده اند.  عکس شماره 5593.

تکوک طلایی بز کوهی

   تصویر تکوک طلایی بز کوهی هگمتانه،  از آثار باستانی دوره هخامنشی،  که در هگمتانه کشف شده است.  این ریتون به شکل سر یک بز کوهی ساخته شده،  و در موزه ایران باستان نگهداری می شود.  عکس شماره 5603.

گردنبند طلایی

   عکس گردنبند طلایی به جا مانده از ملکه ایران باستان،  مربوط به سده 47 خورشیدی ایرانی،  یعنی زمان سلسله هخامنشیان،   در موزه اوستیای شمالی روسیه نگهداری می شود.  تکه هایی که در مستطیل مشکی نشان داده شده،  تصویر شیر هایی است،  که در حال حمله به شکار می باشند.  این تصویر با شیر هایی که در پلکان آپادانا در تخت جمشید دیده می شود،  یکسان است.  عکس شماره 5606.

پلاک شیردال

   عکس پلاکی با نقش شیردال به ابعاد 13.6 در 9.8 سانتی متر،  سده 44 تا 46 خورشیدی ایرانی،  دوره هخامنشیان،  این اثر اکنون در موزه متروپولیتن قرار دارد،  عکس شماره 5607.

کاسه نقره ای

   عکس کاسه نقره ‌ای هخامنشی با نقش زرین سربازان ایرانی،  این کاسه 2300 ساله،  به دورانی که ساخت ظروف از فلزات گرانبها در فلات ایران رواج یافته بود تعلق دارد.  قطر کاسه در حدود ده و ارتفاع آن نزدیک به هفت سانتی متر است.  این اثر زیبا در گذشته بخشی از مجموعه شخصی «کاپیتان اسپنسر چرچیل» بریتانیایی بوده است،  و امروزه در موزه بریتانیا در لندن نگهداری می‌شود.  عکس شماره 5615.

     جالب ــ  هنر هخامنشی به دلیل گستره پهناور امپراتوری،  سبک‌ های مختلفی را در بر می ‌گیرد،  و این اثر زیبا احتمالا در یک ساتراپ شرقی و استپ‌ های شرق فلات ایران به جهت پیشکش شدن به پادشاه در تخت جمشید ساخته شده است.  نمونه ‌ای مشابه این کاسه که از طلای خالص پرداخته شده،  در نزدیکی رود آمودریا یافت شده است.  دو ردیف سربازان نقش شده با طلا هر کدام کمان و تیردانی با خود به همراه دارند،  و به ردیف‌ های سربازان گارد جاویدان هخامنشی نقش شده بر دیوار های تخت جمشید بی‌شباهت نیستند،  اما این سربازان تاجی مشابه پادشاهان این دوره نیز بر سر دارند.  این نقش‌ های رایج در عصر هخامنشی بر خلاف نگاره‌ های آشوری داستانی را نقل نمی‌کنند،  بلکه هدف آن‌ها نمایش دادن شکوه و قدرت پاداش و تسلط او بر امپراتوری است.  این نقوش از مهارت پادشاه در سوارکاری،  جنگ آوری و تیراندازی حکایت دارند،  سنت‌ هایی که در بسیاری از آثار به جا مانده از تاریخ ایرانی قابل مشاهده هستند.

ظرف سنگی

   عکس ظرف سنگی 2500 ساله از دوره هخامنشی،  که در تخت جمشید کشف شده است،  این ظرف اکنون در موزه تخت جمشید قرار دارد،  عکس شماره 5562.

کوزه نقره ای

   عکس کوزه نقره ای زیبای دوره هخامنشی،  کوزه ای با قلمزنی بسیار هنرمندانه و با دسته هایی به شکل بز کوهی،  که در دسته سمت چپ ظرف،  لوله ای برای ریختن آب در نظر گرفته شده . جنس نقره،  ارتفاع  22.76 سانتی متر،  وزن  451.08 گرم،  قدمت نیمه هزاره پنجم خورشیدی ایرانی.  محل نگهداری کلکسیون جورج اورتیز،  مرجع وبگاه کلکسیون جورج اورتیز،  عکس شماره 5564.

قاشق نقره

   عکس قاشق نقره 2500 ساله، 15.5 سانتیمتری،  دسته این قاشق با تلفیق هنرمندانه سه حیوان درهم شیر دال و شیر و اردک ساخته شده است.  شیری میانه دسته در حال یورش و سر اردکی در محل اتصال دسته قرار دارد،  عکس شماره 5570.

   عکس قاشق نقره 2500 ساله،  دسته این قاشق با تلفیق هنرمندانه سه حیوان در هم ساخته شده،  شیر دال  جانوری که نیم بدنش شیر و نیم بدنش عقاب است،  در انتها شیری در حال یورش در میان،  و سر اردکی در محل اتصال دسته قرار دارد.  این قاشق بسیار ارزشمند،  د ر15.5 سانت درازای خود،  حرف های بسیاری از اهمیت هنر و توانایی صنعتی ایران باستان دارد،  عکس شماره 5570.

هنر طلا کاری

   عکس طلای هنر کاری شده هخامنشی،  قرن 45 تا 47 خورشیدی ایرانی،  موزه‌ لوور،  عکس شماره 5576.

دستگیره زیبا

عکس دستگیره فلزی زیبا دوران هخامنشیان،  عکس شماره 5227.

ظرف شیشه ای

عکس ظرف شیشه ای زیبا دوران هخامنشیان،  عکس شماره 5226.

کرنای هخامنشی

   عکس یک شیپوره مفرغی که در سال 1336 خورشیدی (1957 میلادی) در آرامگاه داریوش سوم پیدا شد.  طول این نمونه منحصر به فرد 120 ، قطر دهانه خروجی50 و قطر دهانه ورودی 5 سانتی متر است، و در موزه تخت جمشید نگهداری می شود.  شیپوره یاد شده به کرنای هخامنشی نیز شهرت دارد.  با توجه به این که معمولاً در مقبره پادشاهان عهد باستان، اشیاء گرانقیمت و حاوی افتخار دفن می شده است،  چنین به نظر می رسد کرنا در ساختار حکومتی هخامنشیان، چیزی بیش از یک ابزار موسیقایی بوده و احتمالاً نمادی از قدرت امپراطوری محسوب می شده است.  عکس شماره 5370.

تندیس برنزی

   عکس تندیس برنزی، غرب ایران،  حدود نیمه دوم هزاره پنج خورشیدی ایرانی،  عکس شماره 5206.

سکه دریک

عکس سکه دریک هخامنشی،  عکس شماره  7219.

دامن خط دار

  عکس بخشی از خط میخی بر روی جامه یکی از اسیران،  در نقش برجسته داریوش اول در بیستون کرمانشاه،  عکس شماره 5391.

تکه های لوح سنگی

   عکس تکه های یافته و بهم چسبانده شده یک لوح سنگی دوران هخامنشی،  که حاوی نقش گاوبالدار می باشد،  جنس این لوح از سنگ زیبای لاجورد است،  نقش گل های نیلوفر آبی یا لوتوس در دور تا دور این اثر دیده می شود،  که مختص هخامنشیان بوده،  و به کرار در جایجاه تخت جمشید به چشم میخورد.  عکس شماره 5627.

گردنبند طلا

   عکس گردنبند طلا با تزییناتی از سنگ لاجورد، فیروزه، عقیق و شیشه، اندازه: 26 در 25.7 سانتی متر، محل نگهداری موزه میهو ژاپن.  عکس شماره 5213.

کاسه زرین

   عکس یک ﮐﺎﺳﻪ ﺯﺭﯾﻦ با خط ﻣﯿﺨﯽ،  از ﺩﻭﺭﺍﻥ ﺩﺍﺭﯾﻮﺵ ﺍﻭﻝ هخامنشی،  محل نگاهداری موزه متروپولیتن نیویورک ایالات متحده آمریکا،  عکس شماره 5218.  ﺩﺭ ﺑﺎﻻﯼ ﮐﺎﺳﻪ ﺑﻪ ﺻﻮﺭﺕ ﮔﺮﺩﺍﮔﺮﺩ ﺑﺎ ﺳﻪ ﻧﻮﻉ ﺧﻂ ﻣﯿﺨﯽ ﭘﺎﺭﺳﯽ، ﻋﯿﻼﻣﯽ ﻭ ﺑﺎﺑﻠﯽ " ﺩﺍﺭﯾﻮﺵ، ﺷﺎﻩ ﺑﺰﺭﮒ هخامنشی" ﺣﮏ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.

در چوبی جعبه

   عکس درب چوبی جعبه،  که برای نگهداری تندیس ها به کار می رفته،  و احتمالا در نیایشگاهی قرار داشته است.  تصویر روی آن داریوش اول را نشان می دهد،  که لباس فرعون بر تن دارد،  و در حال پیشکش هدیه ای به خدای آنوبیس است،  شخص ایستاده در سمت چپ ایسیس است.  این اثر با شماره AES 37496 در موزه بریتانیا قرار دارد.  عکس شماره 5223.

شمشیر طلایی

عکس شمشیر طلایی 44 سانتیمتری 2400 ساله،  که در شهر همدان یافت شده است،  دو طرف دسته آن به شکل سر دو شیر پرداخته شده است.  این اثر امروزه در موزه ملی ایران نگهداری میشود،  عکس شماره 5224.

مقداری وسایل

عکس مقداری وسایل دوران هخامنشی،  عکسی از اینترنت،  عکس شماره 5225.

کهن‌ترین سند

   عکس کهن‌ترین سند مکتوب از زمان پادشاهی کوروش بزرگ هخامنشی،  که  کهن‌ترین منبع بازگویی غلبه کوروش بر سرزمین‌ های دیگر و از جمله تصرف بابل است.  حمله‌ های متقابل آستیاگ و کوروش، معرفی آستیاگ به عنوان آغازگر نبرد و سپس سقوط آستیاگ، آخرین پادشاه مادی و پایان شاهنشاهی ماد،  بازگویی رویداد های سال ‌های پادشاهی آخرین شاه بابل و پایان همیشگی استقلال آن.  این رویدادنامه لوحه‌ گلی و دو رویه به خط و زبان بابلی نو (اَکـدی) و به بلندای ۱۵ سانتیمتر است،  که به احتمال از شهر بابل بدست آمده،  و اکنون در گالری ۵۵ موزه بریتانیا در لندن (قفسه ۱۵) نگهداری می‌شود. بخش‌ های وسیعی از این لوحه آسیب دیده و خواندن کامل آن به دلیل افتادگی‌های فراوان، ممکن نمی‌شود.  عکس شماره 5382.

نبرد مرد با بز بالدار

   عکس طرح نبرد مرد با بز بالدار،  جنس نقره،  قدمت سده 42 تا 43 خورشیدی ایرانی یا دوره پیش هخامنشی،  محل نگهداری موزه میهو،  عکس شماره 5602.

پیش‌زره‌ طلایی

   عکس پیش‌زره‌ طلایی 2800 ساله‌،  بخشی از یک پیش‌زره که روی سینه قرار می‌گیرد،  با نقش موجودات اسطوره ‌ای که دارای قدرت جادویی برای محافظت جنگجو تصور می‌شدند،  جنس:  طلا، اندازه:  9.3 در 18.5 سانتی‌متر،  قدمت هزاره پنج خورشیدی ایرانی،  منطقه‌ جغرافیایی:  شمالغرب ایران،  محل نگهداری:  موزه اسمیتسونیان،  عکس شماره 5619.

هنر زرین ناب هخامنشی

    عکس یک سینی زیبا از جنس طلای تمام عیار (طلای خالص)،  ﺑﺎ ﻧﻘﺶ ﺩﻭ ﺑﺰ کوهی در وسط این اثر،  که به شکل خلاقانه و ظریف نقش شده است،  عکس شماره 5355.  نقش بز کوهی در دیگر آثار زرین عهد هخامنشیان از جمله تکوک ها،  طوق ها و دستبندها و ریتون ها مشاهده میشود.  این سینی زرین هخامنشی متعلق به ﺳﺪﻩ  45 تا 46 خورشیدی ایرانی می باشد،  یعنی حدود 2400 تا 2500 سال پیش.  ﻣﺤﻞ ﻧﮕﻬﺪﺍﺭﯼ:  ایران، تهران، مجموعه ﻣﻮﺯﻩ ﺭﺿﺎ ﻋﺒﺎسی.

کوزه نقره ای

 

      عکس کوزه نقره ای زیبای دوره هخامنشی،  کوزه ای با قلمزنی بسیار هنرمندانه و با دسته هایی به شکل بز کوهی،  که در دسته سمت چپ ظرف،  لوله ای برای ریختن آب در نظر گرفته شده . جنس نقره،  ارتفاع  22.76 سانتی متر،  وزن  451.08 گرم،  قدمت نیمه هزاره پنجم خورشیدی ایرانی.  محل نگهداری کلکسیون جورج اورتیز،  مرجع وبگاه کلکسیون جورج اورتیز،  عکس شماره 5564.

سکه طلایی

   عکس سکه طلای 2500 ساله بجا مانده از سلسله هخامنشیان،  با نقش یورش شیر به گاو،  محل نگهداری موزه هنر متروپلیتن نیویورک،  5565.

گردن بند هخامنشی

تصویر گردن بند هخامنشی با نگینی از یک مهر سنگ اپال، موزه میهو ژاپن،  عکس شماره 5248.

انگشتر طلا

   تصویر انگشتری طلای بسیار نادر هخامنشی با نگینی از سنگ سیاه که بر روی آن نقش یک اسب بالدار حک شده است، علاوه بر آن رکاب انگشتر نیز مزیّن به نقش بز کوهی می‌باشد ، زمان ساخت قرن ۶ تا ۵ قبل از میلاد، این انگشتر در حال حاضر به قیمتی تخمینی در حدود ۵۰- تا ۱۰۰ هزار دلار در یک حراجی معروف برای فروش عرضه شده است.  عکس شماره 5252.

کاسه برنزی

   تصویر کاسه برنزی، قطر 15 سانتیمتر، عمق 3.2 سانتیمتر، قدمت 550 تا 330 پیش از میلاد،  محل کشف غرب ایران، محل نگهداری موزه هنر لس آنجلس،  عکس شماره 5244. 

 

کلیک کنید:  زبان پارسی

کلیک کنید:  دین در دوران هخامنشیان

کلیک کنید:  معروف ترین کتیبه های ایران

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

ارگ   http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و نظر