وبلاگ تاریخی و جغرافیایی  " ارگ ایران "

وبلاگ تاریخی و جغرافیایی " ارگ ایران "

مطالب و مقالات از وبسایت ارگ ایران www.arq.ir
وبلاگ تاریخی و جغرافیایی  " ارگ ایران "

وبلاگ تاریخی و جغرافیایی " ارگ ایران "

مطالب و مقالات از وبسایت ارگ ایران www.arq.ir

تاریخ سکه های حکومت اشکانیان

تاریخ سکه های حکومت اشکانیان

پیش گفتار

      این بخش تاریخ نیازمند پژوهش های نوین است،  تا از دروغها و بدل کاریهای تاریخ نویسی استعماری پاک شود.  غربیها بیشتر سکه های اشکانیان را مصادره تاریخی کرده اند،  و بنام الکساندر و سلوکی گفته اند،  که باید توسط جوانان باهوش متخصص این بخش تاریخ ایران نیز از دروغها پاک،  و پس گرفته شود.

   ــ  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی ماست.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir .

. . . این صفحه بزودی کامل پست می شود . . .

تصویر شماره 8531. 

سکه های اسکندری

      ابتدا باید مشکل تاریخ را با اسکندر و الکساندر حل کنیم،  غربیها و طوطی های آنها،  سکه های اسکندر را از آن الکساندر خودشان می گویند،  و بیشتر سکه ها را الکساندری می خوانند.  بهانه آنها چند خط یونانی مانند است،  که در واقع خطوط جدید در غرب قاره کهن بوده است،  نه خطوط یونانی،  مشروح در اینجا.

      در زمان اسکندر اشکانی کار گاه های درم زنی به کار ادامه دادند،  و خزانه داری کشور مانند سلسله هخامنشیان بر جای ماند،  نمونه این کارگاه ها در یک سایت باستانی شهرستان نوشهر مازندران ایران است،  که قبلاً درباره آن نوشته ام.

سکه های سلوکیان

   از نظر بررسی های تاریخی من،  سلوکیان همانطور که از نامشان پیداست، یک تشکیلات دینی بودند که در غرب ایران و در سوریه بوجود آمدند،  و کم و بیش قدرت حکومتی مستقل هم بدست می آوردند،  مشروح در اینجا

      طرح پشت سکه های سلوکی،  یکی از خدایان یونانی مانند آپلون، هرکول، زئوس و... را نشان می دهد،  که بر روی سکویی رو به چپ نشسته است.  پیرامون تصویر ایزدان هم به خط یونانی نام شاهان، القاب، تاریخ و محل ضرب سکه نوشته می شود.  سکه های سلوکی از جنس الکتروم، طلا، نقره و آلیاژی از مس،  می گویند در طول سالیان نه چندان دراز،  در ایران ضرب گردید.  به سکه های مسین یا برنز کالکو می گفتند،  این سکه ها در وزن های استاندارد مختلف ضرب می شد.  سکه های دراخما دارای وزنی تقریبا 4 گرمی،  تترا دراخما 16 گرمی،  همی دراخما 2 و ابول در حدود 6/0 گرم وزن داشت. 

      دربار سلوکی اطلاعاتی به کمک سکه ها باقیمانده،  این سکه ها از چهل فرمانروایی یونانی بوده،  البته ایونی درست است،  که در باختر و یا شمال غربی هند حکومت می کردند،  (البته هند جنوب خوزستان درست است).  در واقع سکه شناسان،  تاریخ دودمان های این سامان را از روی سکه های مذکور،  بدون تحلیل های تاریخی ظاهراً باسازی کرده اند.  از دوران سلوکوس اول یک سکة نقرة 4 درهمی به دست آمده،  روی آن فیلی را نشان می دهد،  اگر اینها رهبران دینی هم بودند،  مانند پاپها و دیگر رهبران دینی سکه ضرب می کردند.   توجه،  جهت اطلاع به:  تاریخ سلوکیان یا اسالکه بروید.

سکه های اشکانی

      به طور کلی اسناد و مدارک حکومت اشکانیان بسیار اندک است،  سکه های سلاطین اولیه اشکانی تنها معرف نام و لقب پادشاه می باشد،  همین امر تطبیق سکه های دوران اشکانی را دچار اشکال کرده است.  از اوایل قرن اول قبل از میلاد،  نام شخص در روی سکه ها نقش گردید،  از زمان سلطنت بلاش اول بتدریج برای نوشتن روی سکه ها از الفبای آرامی به جای یونی آنی (یونانی) استفاده کردند.

      اساس پول حکومت اشکانیان بر نقره بود،  ولی از نیمه دوم این دوران،  مبنای مستقلی برای پول خود ایجاد کردند،  ولی از لحاظ تسهیل تجارت و داد و ستد با روم،  پول خود را از حیث وزن با دینار رومی برابر ساختند.  در عین حال جنس فلز سکه ها به بدی گرائید،  و از وزن آنها کاسته شد.  برخی پادشاهی های کوچک و تابع نیز به نام خود سکه ضرب می کردند.

      به طور کلی مسکوکات اشکانی از نقره و مس بود،  سکه های نقره بر دو نوع بودند،  یک و چهار دراخم،  چهار دراخم حدود 4 گرم و گاهی کمتر وزن داشت،  و با دینار رومی برابری می کرد.  روی سکه ها صورت شاهان اشکانی است،  که بر تخت نشسته و کمانی به دست گرفته و زه آن را کشیده اند،  بعضی از سکه ها صورت الهه ای را داراست.  بر سکه های اشکانی شکل زن بندرت پیدا می شود،  نمونة آن سکه فرهاد پنجم است،  که صورت مادر و او را داراست.

      معمولاً بر سکه سر شاه نقش شده،  اما سکه ای هم بدست آمده،  که شاه را سوار بر اسب نشان می دهد.  بیشترین سکه های اشکانی که اکنون موجود است،  از گنجینه ای دره اترک در باختر بجنورد بدست آمده است.  فرسوده ترین سکه ها و بنابر این نخستین گروه از سکه های اشکانی،  نیم رخ راست سری بدون ریش را روی سکه نشان می دهد،  که شالی بر سر نهاده است،  و بر پشت آن طرف چپ تیراندازی در جامعه مهری نقش گردیده،  که بر پایه ای نشسته و کمانی بدست گرفته است.

سکه های کوشانیان

      سکه های کوشانی در راستای سکه های اشکانیان است،  در خطه ایران شرقی،  تاریخ نویسی استعماری دست از سر تاریخ این سرزمین هم بر نداشته،  و در اینجا به دروغ الکساندر و سلوکی را ساخته و پرداخته است،  و سکه ها و آثار تاریخی را به آنها نسبت داده است.

تاریخ نویس های کم هوش در دام تقلب

      تولید و خرید و فروش اشیای تاریخی و باستانی تقلبی،  همیشه تاریخ یک مسئله مهم بوده،  و از ابتدای قرن 20 باعث شده،  تاریخ نگاران ساده و کم تجربه به علوم نوین باستان شاسی و تاریخ پژوهی،  دچار سردرگمی و گمراهی شوند.  امروزه این اشیای تقلبی بفراوانی وجود دارند،  حتی گاهی آنها را بعنوان اصل در موزه ها نگه می دارند،  و بعضاً متوجه می شوند،  و به خبرها راه پیدا می کند،  فیلم های مستند از این موضع زیاد دیده ایم.  این تقلب کاریها و خرید و فروشها از قدیم رواج داشته،  البته بیشتر برای اثبات حقانیت دینها بوده است.  ولی از روم شرقی برای سود جویی این کارها را می کردند،  قبلاً در پست های مختلف وبلاگ از این موضوع نوشته ام.

      اینبار خبری که در زیر است،  نظرم را جلب کرد،  اگر این تقلب کاری در زمان روم شرقی انجام می شد،  و امروزه این سکه های تقلبی بدست می آمد،  هرگز کسی بسادگی و راحتی نمی فهمید که تقلبی هستند،  و چه بسا پژوهشگران و تاریخ نویسان کم هوش،  از روی آنها شتابزده و سردرگم،  چند ده پادشاه دیگر برای سلوکیان می آفریدند،  و باعث خنده جوانان باهوش ایران می شوند.  همان گونه که در اول سکه های سلوکی نوشته ام:  دربار سلوکی اطلاعاتی به کمک سکه ها باقیمانده،  با این حساب تاریخ سلوکی ساخته و پرداخته غرب و استعمار و امپریالیسم،  یعنی پوچ و پوچ،  به تاریخ سلوکیان یا اسالکه مراجعه شود.  بارها گفته ام فقط سکه نمی تواند تعیین کننده تاریخ باشد،  سکه با کمک عوامل مختلف،  اصل خود را نشان می دهد،  و تاریخ را می گوید.

   فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی فارس،  از کشف1900 سکه بدلی در شهرستان کازرون خبر داد.

   منبع:  سایت کازرون ما،   کد خبر:  ۷۶۸۳  ،  تاریخ انتشار:  ۱۱ مهر ۱۳۹۰ -  ۰۸:۳۳

      به گزارش کازرون نما به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس سرهنگ صفری،  در این رابطه گفت:  در پی مراجعه فردی از اهالی کازرون به دادگستری و شکایت از افرادی در شهرستان درود و الیگودرز،  مبنی بر فروش تعدادی سکه بدل به ایشان،  دادگستری شهرستان نیز موضوع را جهت تحقیقات بیشتر به معاونت آگاهی ارجاع نمود،  و با بررسی و اعلام نظر دایره مبارزه با قاچاق کالا و ارز معاونت آگاهی شهرستان و با هماهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان،  سکه های موصوف مورد بررسی کارشناسان قرار گرفت و بدل تشخیص داده شد.

      وی افزود:  سکه های مذکور 1900 عدد و به سبک سکه های دوره سلوکی،  یعنی فاصله سال های 330-270 قبل از میلاد،  به شکل حرفه ای ساخته شده اند،  و تماما بدلی بوده و جزئیات سکه های سلوکی را داراست،  این مقام مسئول افزود:  در جریان خرید و فروش سکه ها،  یک نوع کلاهبرداری صورت گرفته و مالباخته یکی از اهالی روستاهای مجاور شهر کازرون است.

      فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی با اشاره به اینکه موضوع از طریق مراجع قانونی در دست بیگیری است،  در این خصوص به عموم مردم هشدار داد،  که مواظب این نوع کلاهبرداری ها باشند،  زیرا که این کلاهبرداران از طریق تماس تلفنی افراد را اغفال،  و طعمه های خود را بعضا به مناطق خوزستان، لرستان و چهارمحال بختیاری می کشانند،  و ضمن باج گیری از این افراد اشیای تقلبی و بدلی را به آنها می فروشند.  لازم به ذکر است که طبق ماده «566 قانون مجازات – اسلامی» هر کس که نمونه تقلبی آثار تاریخی و اشیاء را به قصد عرضه، قاچاق یا فروش، معرفی، حمل و نگهداری کند،  به حبس از 91 روز تا 6 ماه و جزای نقدی محکوم می شود.

   تصویر سکه اشکانی،  جهت عکس های بیشتر در جستجو های عکس بنویسید:  Parthian gold coins .  عکس شماره 2709.

   مراقب باشید اغفال نوشته وبها درباره سکه ها نشوید،  که بیشتر آنها را می گویند:  الکساندری و یونانی و یا خط یونانی،  این گونه در ادامه داده ها و آموزش تاریخ نویسی استعماری است.  جوانان باهوش متخصص ایران،  خود باید راه و روش تحقیق مستقل را بیابند.

کلیک کنید:  فلاسفه تاریخ باستان

کلیک کنید:  دروغ های خنده دار تاریخ

کلیک کنید:  تاریخ شهر های باستانی ایران

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه 1:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

   توجه 2:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arq.ir .

ارگ   http://arq.ir

   کلیک کنید:  تماس و پرسش و نظر