وبلاگ تاریخی و جغرافیایی  " ارگ ایران "

وبلاگ تاریخی و جغرافیایی " ارگ ایران "

مطالب و مقالات از وبسایت ارگ ایران www.arq.ir
وبلاگ تاریخی و جغرافیایی  " ارگ ایران "

وبلاگ تاریخی و جغرافیایی " ارگ ایران "

مطالب و مقالات از وبسایت ارگ ایران www.arq.ir

ناسا پاسخ می‌دهد

تاریخ حوادث ناگوار در ایران

      بدنبال زلزله و آتش سوزی در دبستان،  که در ادامه تاریخی سلسله حوادث طبیعی و غیر طبیعی ایران هستند،  و باز هم و بازهم،  باعث افسوس و افسردگی،  وغمگین شدن ما ملت گردید،  تصمیم گرفتم یک پست بنام تاریخ حوادث ناگوار در ایران باز نمایم،  و در اینجا پست کنم.

   پرسش:  چرا ما ملت پشت سر هم و سریالی گرفتار حوادث طبیعی و غیر طبیعی هستیم؟

    عکس شماره 7014 ،   بالا خانه ویران شده زلزله چهارشنبه شب 15 آذر 91 ،  ساعت 20:38 ، به بزرگی 5/5 ریشتر،  در 25 کیلومتری زهان شهرستان زیر کوه،  و  42 کیلومتری قاین در خراسان جنوبی،  و شهرستان های بیرجند و درمیان،  که مجموع ۲۵ روستا آسیب دیدند،  برخی از روستاها تنها در حد ترک خوردگی دیوارها بود،  اما ۱۲ روستا دچار مشکل اساسی شدند،  و طبق برآورد ما بین ۴۰ تا ۱۰۰ درصد این روستاها تخریب شدند.

   عکس پائین یک کلاس درس سوخته مدرسه ابتدایی روستای شین آباد از توابع شهرستان مرزی پیرانشهر،  که صبح روز چهارشنبه 15 آذر،  دچار آتش سوزی شد،  و 29 نفر از دانش آموزان دچار سوختگی شدند،  و حال چند تن وخیم است.

هنر ریتون سازی در ایران باستان

   تعریف ریتون

      ریتون Rhyton یا تکوک یا ساغر،  ظرفی از طلا یا نقره یا چیز دیگری است،  که بخشی از آن را بشکل جانوران مانند شیر، گاو، ببر، گوزن، آهو، اسب، گاونر، بز وحشی، ماهی، مرغ، شاخ و غیره بود،  و در اندازه های مختلف می ساختند.  در ادبیات فارسی هزار سال گذشته،  بجای ریتون از ساغر یا جام نام برده اند،  که در آن شراب الکی یا غیر الکی می خورند. ایرانیان دوران باستان،  مهارت زیادی در ریتون سازی داشتند،  شاید ساخت این جامها با شکل های خاص،  به ابنیه و کاخ هایی که مادها و پارسها و پارتها، در آن سکنا داشتند،  هم خوانی داشته باشد،  و روح بلند طبیعت دوستی آنان را دو چندان جلوه می داده است.

      بسیاری به اشتباه ریتون را که به گوش آنها غریبه می آمد،  مانند موارد دیگر تاریخ،  به اشتباه یا عمد،  دروغ گفته اند،  که واژه ای یونانی است.  تون یعنی محل و جای محدود،  که واژه ای رایج در کشاورزی بسیاری از روستا های ایران است،  مانند تون برنج یا تون جالیز،  یا حتی تون حمام،  و در نهایت تونگ یا تنگ.  ری هم بمعنی دراز و بلند است،  مانند ری کردن برنج،  یا راه ری،  که آنهم به اشتباه کم کاران و کم دایان ایرانی،  به جاده ابریشم معروف شده است.  ری + تون =  ریتون = جای محدود بلند.  امیدوام جوانان باهوش متخصص ایرانی،  نسبت به حذف دروغ های تاریخ،  که بدست بدخواهان و بی سوادها،  به تمام موارد تاریخ ایران وارد شده،  اقدام کنند،  آنها هر گوشه ای را به راحتی بخشیده یا واگذار کرده اند.

      در بعضی تحلیل های بی سند امروز نوشته شده:  ایرانیان عهد کهن ظروف را به شکل کله جانوران قوی بنیه می ساختند،  و بر این باور بودند ضمن نوشیدن از این جام ها،  زور و قوه جانور به آنها منتقل می شود.  یا نوشته اند:  ...به نظرمیرسد،  که این دلیل بیشتر با باورها و عقاید آریایی ها سنخیت داشته است،  چرا که در ساخت کاخ ها استفاده از مجسمه حیوانات عظیم الجثه و خارق العاده  گریفون ها  Griffon بیانگر عظمت آریایی ها بوده،  و نیز جنبه محافظت از کاخ و معابد را داشته است.  از نظر من این نظرات بی بنیان و غیر قابل قبول است،  ساخت و اشاره به عوامل طبیعت نشان از اعتقاد به طبیعت و نگهداری از طبیعت است،  نه دلایل خرافی و ساده اندیشی.

   طریقه ساخت ریتون

   ساخت ریتون فلزی با چکش ــ  در این روش شمش یا ورقه مسطح و سرد فلز را به وسیله چکش کاری،  یا به کار بردن قالب های محدب،  یا دیگر قالب ها و سایر ابزار فلزکاری به شکل مطلوب و مورد پسند در می آورند.

   ساخت ریتون فلزی یا سفالی از طریقه ریخته گری با قالب ریزی ــ  در این روش ابتدا مدل و قالب شکل ظرف را از موم می ساختند،  و تمام یا بخشی از تزینات لازم را بر روی آن کنده کاری یا حکاکی می کردند،  سپس قالب را در محفظه ای از خاک رس بسیار نرم قرار می دادند،  و روی آن فلز گداخته می ریختند،  حرارت فلز مذاب موم را ذوب می کرد،  و ظرف بعد از سرد شدن پرداخت می شد.  برای ساخت ریتون های سفالی ابتدا قالب مخصوص با شکل های مورد نظر از فلز یا چوب ساخته می شد،  سپس گل رس را در قالب قرار می دادند و پس از خشک شدن ظرف را در کوره های مخصوص با رنگ های متنوع لعاب می دادند.

   اشکال ریتون

      در ساخت ریتون ها معمولا از طبیعت و حیواناتی که در محیط اطراف آنان زندگی می کردند،  الهام می گرفتند،  که از نظر آنها مظهر زیبایی و قدرت طبیعت به شمار می آمدند.  شکل مورد نظر را برای ریتون انتخاب می نمودند. گاهی ذهن خلاق باعث شکل گیری حیوانات تخیلی و غیر واقعی می شد،  و آن را با نهایت دقت و ظرفیت به ظهور می رساندند.  معمولا جانورانی انتخاب می شد،  که در طبیعت بر همتایان خود برتری داشتند،  و مظهر قدرت و حکم فرمایی و برکت بودند،  تا بهتر بتوانند قدرت و شوکت طبقه حاکم را آشکار سازند،  و یا ویژگی خاصی داشتند،  مثل شتر که صفت اصلی او بردباری در برابر بی آبی است.

      در هر جغرافیای طبیعی و حیوانی،  اشکال گوناگونی از ریتونها دیده شده است،  در همدان بیشتر سر شیر و کله قوچ،  در زیویه کردستان و کوه های سر به فلک کشیده زاگرس کله قوچ و بز وحشی.  در کلاردشت مازندران ببر،  در مناطق کویری و گرم و خشک شتر،  کشف شده است.  اشکال مختلفی از ریتونها در موزه های جهان نگه داری می شود،  ریتون های طلایی موزه متروپولیتن Metropulitin  به شکل شیر،  ریتون های نقره ای کلکسیون کورکی ین kevorkian به شکل گاو،  ریتون های نقره ای کلکسیون شی مل Schimmel به شکل قوچ،  ریتون های نقره ای موزه لنینگراد به شکل قوچ،  ریتون های نقره ای موزه لوور Lover به شکل بز و اسب،  ریتون های موزه بیرتیش British به شکل گریفون،  ریتون های نقره ای موزه ارمیتاژErmitaga  به شکل بز بالدار،  ریتون های طلایی کلکسیون شخصی در نیویورک به شکل آهو،  و سایر ریتون های طلایی و نقره ای هخامنشی که تزیین بخش موزه های ایران می باشند.

   موارد کاربرد

      پیوسته ریتون در مراسم تشریفات درباری و دینی، اعیاد و جشن های طبقه حاکم ایران باستان مورد استفاده قرار می گرفت،  و رونق بخش مجلس اشراف بود،  و بطور کلی غیر از این مورد،  کاربرد دیگری نداشته است.  استفاده از این نوع ظروف در تمام طبقات اجتماعی به کار می رفت،  اما نوع جنس آنان متفاوت بود،  طبقات پایین جامعه از ریتون های سفالین،  و طبقات بالا ریتون های طلا و نقره را مورد استفاده قرار می دادند.  چون دهانه ریتون به صورت سر باز و گشاده بود،  در مراسم مذهبی بیشتر به صورت گلاب دانها به کار می رفته است،  و با ریختن عطر در آن،  و قرار دادن در اتاق ها و تالارها، معابد و آتشکده ها،  فضای موجود را معطر و روحانی می کردند.  با ورود اسلام و به دلیل باورها و اعتقادات خاص دین اسلام،  از جمله منبع شراب خواری، مخالفت با چهره نگاری انسان و حیوان در هنر، عملا هنر ریتون سازی نیز به فراموشی سپرده شد.

عکس دو ریتون طلایی و نقره ای،  از موزه های ایران،  عکس شماره 2963 .

ناسا پاسخ می‌دهد

آیا شب یلدای امسال پایان دنیاست؟ پاسخ به سوالاتی درباره ۲۱ دسامبر

      مدت‌هاست شایعات مختلفی در مورد به پایان رسیدن دنیا،  در 21 دسامبر 2012 برابر با اول دی 1391،  در وبلاگها و شبکه‌ های اجتماعی رد و بدل می‌شود،  و هر روز ابعاد گسترده‌ تری به خود می‌گیرد.  پایگاه اطلاع رسانی ناسا در واکنش به شایعات مبنی بر پایان رسیدن دنیا در این روز،  پرسش و پاسخ هایی را نوشته است.  البته سر نخ شایعه کنندگان اصلی در دست استعمار و امپریالیسم است،  مانند صدای آمریکا،  در برنامه هایی چون آخر زمان یا پایان جهان و...، و بعضی از شبکه های ماهواره ای معلوم حال فارسی زبان و غیره،  در برنامه هایی مانند نورستراداموس و...،  که حرکت های مشخصی را دنبال می کنند.  آنها برای این شایعات منابع و استناد های مختلفی نیز مطرح کرده،  منجمله تقویم قوم مایا،  پیش‌گویی‌ های نوستراداموس و حتی منابع مذهبی و باستانی،  و نتیجه می ‌گیرند،  که دنیا باید در این روز به پایان برسد.

      این موضوع فقط مختص ایران نیست،  و در سرتاسر دنیا مطرح شده است،  و گمان می رود یکی دیگر از ترفند های سرمایه داری غرب است.  شایعه دیگری نیز در این زمینه گفته می شود،  منجمله بحث خاموشی سه روزه زمین،  و ورود زمین به دوره جدیدی از حیات و آفرینش.  این شایعات عجیب و غریب و گسترش آن موجب گردیده،  تا ناسا سازمان هوانوردی و فضایی آمریکا،  به این ادعاها واکنش نشان دهد،  و پرسش و پاسخ هایی زیر را جهت آگاهی عمومی به علم،  و موارد شایعات مطرح کند.  پرسش و پاسخ زیر از پایگاه اطلاع‌ رسانی می باشد:

   پرسش:  آیا در سال 2012 خطری زمین را تهدید می‌ کند؟  بسیاری می‌ گویند که جهان در دسامبر 2012 به پایان می ‌رسد.

   پاسخ ناسا:  جهان در سال 2012 به پایان نمی ‌رسد.  سیاره ما بیش از 4 میلیارد سال به خوبی عمر کرده،  و دانشمندان معتبر دنیا هم می‌ گویند،  در سال 2012 هیچ خطری زمین را تهدید نمی‌ کند.

   پرسش:  ریشه این پیش‌گویی که زمین در سال 2012 به پایان می‌رسد،  از کجا آمده؟

   پاسخ ناسا:  این داستان اولین بار با این ادعا آغاز شد که سیاره ‌ای به نام «نیبیرو» که سومری‌ها آن را کشف کرده‌ اند،  در حال حرکت به سوی زمین است.  ابتدا گفته می‌شد که این فاجعه در ماه می 2003 رخ می‌ دهد،  و زمانی که این تاریخ گذشت و هیچ اتفاقی نیفتاد،  زمان موعد به دسامبر 2012 تغییر کرد،  و به تقویم باستانی «مایا» ها که تحول بزرگ در سال زمستان 2012 را پیش‌بینی کرده بود،  ربط داده شد.  به همین دلیل هم تاریخ 20 دسامبر به عنوان روز موعد پیش‌بینی شد.

   پرسش:  آیا تقویم مایاها در دسامبر 2012 به پایان می ‌رسد؟

   پاسخ ناسا:  دقیقا همانطور که تقویم‌ هایی که در خانه دارید،  پس از 31 دسامبر به پایان نمی‌ رسد،  تقویم مایا هم پس از 21 دسامبر 2012 تمام نمی‌ شود.  این تاریخ پایان یک دوره بزرگ تقویم مایا است،  و پس از آن همانطور که تقویم شما با اول ژانویه ادامه می‌ یابد،  این تقویم هم با آغاز یک دوره بزرگ دیگر ادامه می‌ یابد.

   پرسش:  آیا ناسا وقوع تاریکی سرتاسری زمین در تاریخ 23 دسامبر تا 25 دسامبر را پیش‌بینی می‌کند؟

   پاسخ ناسا:  قطعا نه،  نه ناسا و نه هیچ سازمان علمی دیگری چنین پیش‌بینی نکرده است.  گزارش ‌های غلطی که در این مورد منتشر شده،  ادعا کرده‌ اند که چیزی نظیر بروز «به خط شدن گیتی» موجب حاکم شدن این تاریکی می ‌شود.  اصلا چنین ترازی وجود ندارد،  (سوال بعد را ببینید). این شایعات برگرفته از یک پیام آماده‌ سازی است،  که «چارلز بولدن» مسئول ناسا منتشر کرده.  این پیام بخشی از یک برنامه دولتی است،  که با هدف بالا بردن آمادگی مردم انجام گرفته،  اما هیچ‌گاه در آن صحبتی از بروز تاریکی نشده است.

   پرسش:  آیا این امکان وجود دارد،  که کرات به نحوی در یک راستا قرار گیرند،  که بر زمین تأثیر بگذارند؟

   پاسخ ناسا:  حداقل تا چند دهه آینده چنین همراستایی رخ نمی‌ دهد،  و حتی اگر هم چنین پدیده‌ ای اتفاق افتد،  تأثیر آن بر زمین بسیار ناچیز است.  به عنوان نمونه،  در سال 1962 چنین هم ترازی رخ داد،  و دو مورد دیگر هم در سال‌ های 1982 و 2000 اتفاق افتاد.  در هر دسامبر زمین و خورشید با مرکز کهکشان راه شیری هم تراز می‌ شوند،  اما این یک رخداد سالانه است،  که هیچ تبعات ندارد.

   پرسش:  آیا اصلا سیاره‌ یا کره کوتوله قهوه ‌ای رنگ به نام «نیبیرو»، «کره ایکس» و یا «اریس» وجود دارد،  که در حال نزدیک شدن به زمین باشد،  و سیاره ما را در معرض تخریب گسترده قرار دهد؟

   پاسخ ناسا:  نیبیرو یا داستان‌ های دیگری که در مورد سیارات نزدیک‌ شونده به زمین مطرح می ‌شود،  همگی شوخی ‌های اینترنتی هستند.  این ادعاها هیچ ریشه ‌ای در واقعیت ندارند.  اگر واقعا نیبیرو یا سیاره ایکسی وجود داشت،  که به سمت زمین حرکت می کرد،  و قرار بود در سال 2012 به زمین برخورد کند،  اخترشناسان حداقل از ده سال قبل آن را شناسایی و ردیابی می‌ کردند،  و این سیاره باید اکنون با چشم غیر مسلح قابل رویت می ‌شد،  واضح است که چنین چیزی وجود ندارد.  البته «اریس» واقعی است،  اما آن هم سیاره ‌ای کوتوله شبیه به «پلوتون» است،  که همواره در بیرون از منظومه شمسی باقی می ‌ماند.  نزدیک‌ ترین فاصله‌ ای که این سیاره می‌ تواند با زمین داشته باشد،  4 میلیارد مایل است.

   پرسش:  آیا در سال 2012 زمین مورد اصابت یک شهاب سنگ قرار می ‌گیرد؟

   پاسخ ناسا:  زمین همواره در معرض تأثیرات ستاره‌ های دنباله‌دار و شهاب ‌سنگ‌ها قرار دارد،  اما اصابت‌ های بزرگ بسیار نادر است.  آخرین برخود بزرگ یک شهاب ‌سنگ با زمین به 65 میلیون سال قبل باز می ‌گردد،  که موجب انقراض دایناسورها شد.  امروزه اختر شناسان ناسا بررسی‌ های موسوم به «بررسی ایمنی فضایی» انجام می‌ دهند،  تا اجرام بزرگ نزدیک به زمین را مدت‌ها پیش از برخورد شناسایی کنند.  ما پیش از این مشخص کرده‌ ایم،  که هیچ شهاب سنگ بزرگی مانند آنچه که دایناسورها را منقرض کرد،  زمین را تهدید نمی ‌کند.

   پرسش:  موضع دانشمندان در قبال ادعای به پایان رسیدن دنیا در سال 2012 چیست؟

   پاسخ ناسا:  ریشه علمی ادعای بروز فاجعه و تغییرات شدید در سال 2012 کجاست؟  مدارک آن کجاست؟  هیچ مدرکی وجود ندارد،  و همه این‌ها تصوراتی هستند،  که در کتاب‌ها، فیلم‌های سینمایی، برنامه‌ های مستند و یا حتی در اینترنت ساخته شده ‌اند،  ما نمی‌توانیم این حقیقت را تغییر دهیم.  هیچ مدرک معتبری که ادعای رخ دادن پدیده ‌های غیرعادی در دسامبر 2012 را تائید کند،  وجود ندارد.  منبع: اینترنت

   عکس دودکش نیروگاه سوخت فسیلی،  آنچه که امروزه پیداست،  احترام نگذاشتن به طبیعت،  باعث دگرگونی آب و هوا می گردد،  و در نهایت صدمات غیر قابل جبران وارد خواهد شد،  مشروح در تخریب و انقراض،  عکس شماره 7015.  در هجدهمین کنفرانس کیوتو،  که چند روز گذشته با شرکت سیاست مدارانی از حدود 200 کشور،  بمنظور تمدیدی پیمان کیوتو،  در دوحه قطر برگزار شد،  نتیجه مهمی در بر نداشت.  این کنفرانس در راستای پیمان کیوتو برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی و آب و هوا،  و آب شدن یخچال های طبیعی،  و بالا آمدن آب اقیانوسها،  و جلوگیری از مصرف سوخت های فسیلی و گلخانه ای شدن زمین است.

      در حالیکه سطح آب اقیانوسها بالا می آید،  و جهان با توفان های خطرناک و ویرانگر روبرو شده است،  این کنفرانس بدست سرمایه داران نفتی جهان،  که در رأس آنها کشور آمریکا است،  سرگردان گردیده.  آمریکا نمی خواهد مصرف سوخت فسیلی در جهان پائین آید،  که خود بخود باعث پائین آمدن قیمت نفت می شود،  و به اقتصاد نفتی آن کشور صدمه می خورد،  و حتی نخواهد توانست برنامه تأمین نفت از شن های زیر زمین کشور خود را به انجام برساند.  به همین جهت یکی از ترفند های آنها پخش دروغها در جهان است،  منجمله آخر زمان دروغی،  یا حتی بمنظور بالا کشیدن منابع و معادن کشور کم جمعیت مغولستان،  دارند برای چنگیز خان بی قبر،  مقبره می سازند،  و در بوق و کرنا می کند،  که مردم مغولستان چنگیز خان داشته اند،  و نباید معادن و منابع خود را در اختیار کشور چین بگذارند.   اینقبیل داستانها سر دراز تاریخی دارد،  جوانان ایران در این موارد هیچ اشاره ای در وب هایشان ندارند،  درصورتیکه تاریخ ایران و زندگی ایرانیان به این شگرد های دشمنان تاریخ بستگی دارد.

آینده سیاسی ایران

      تاکنون درباره آینده های کسب و کار و تکنولوژی و تولید و صنایع و حمل و نقل در آینده بینی گفته و نوشته ام،  ولی تاکنون درباره آینده سیاسی کمتر نوشته ام.  آینده سیاسی متفاوت از گذشته است،  در گذشته حکومتها با انواع ترفندها اداره کشورها،  و کشور های بزرگتر و اصلی،  با شگرد های خاص اداره جهان را داشتند.  ولی در آینده تمام مردم برای اداره سرنوشت سیاسی کشور خود و جهان،  دخالت مستقیم خواهند داشت،  در اخبارها می بینیم که مردم با اشغال خیابانها حکومتها را بدست می آورند،  و یا حرف خود را می زنند و تحمیل می کنند.  اولین این حرکتها در بهار عربی دیده شد،  و روز به روز گسترش جهانی و رشد و تکامل پیدا کرده و می کند. علت اصلی پدید آمدن این آینده سیاسی،  وجود تکنولوژی های نوین است،  که مردم می توانند با هم حرف بزنند،  برنامه بریزند و در خیابان جمع شوند،  یا مجالس اینترنتی تشکیل دهند.

      با انقلاب ایران در بیش از 30 سال پیش،  مردم جهان متوجه شده اند،  با فتح یک خیابان یک امتیاز اصلی می گیرند،  و با دو سه خیابان،  بالا تر و بهتر می گویند،  و می توانند سرنوشت سیاسی بسازند.  ولی در این روند یک مشکل است،  هنوز ترفند های استعمار و امپریالیسم کارشکنی می کند،  از دیوار ها و سفارتها بالا می روند،  می شکنند و می کشند،  و بنام مردم می اندازند.  با شکلک هایی مانند فیلم موهوم و کاریکاتور در این طرف و آن طرف،  می خواهند وانمود کنند اینجا سیاره میمونهاست،  که بالا و پائین می پرند و خراب می کنند،  تا بتوانند ادامه ترفندشان را بکار برند.  یکی از این ترفندها سرگرم کردن جوانان با فیس بوک و امثال است،  که در واقع برای آگهی ها و بدست آوردن اطلاعات خودشان است،  و عده ای نیز اغفال شده با چند پیام و نظر کوتاه و عکس،  فکر می کنند که آخر مبارزه،  و زیبایی و دانش را پیاده کرده اند،  و خوشحال از چند لایک می شوند،  ولی براحتی از محتوا و واقعیت خالی و خارج می گردند.

      در این قرن جوانان باهوش هر کشور براحتی می توانند،  واقعیت ها را تشخیص دهند،  و دروغ های دشمنان را دور بریزند،  ترفندها و بازی های سیاسی را بشناسند و در مقابل آنها بایستند.  یکی از مهمترین شگرد های سیاسی برای پائین کشیدن ذهن های پویا،  دروغ گفتن و نوشتن در علوم انسانی است،  که با اینکار دو برنامه اصلی را پیگیری می کنند،  اول ملتها را بی هویت می کنند،  و رو در روی یکدیگر قرار می دهند،  و دوم جوانان علاقمند به کشور و ملیت را مشغول ذهنی و فکری می کنند،  بهمین جهت برای آینده بینی سیاسی،  ابتدا باید از تاریخ بدرستی دانست.  مشروح در آینده بینی.

فرمول تصاعد در علوم انسان

      بارها و در سخن وبلاگ نوشته ام،  بدرستی دانستن از تاریخ و تاریخ اجتماعی برای برنامه نویسان و تحلیل گران خیلی مهم است،  اگر آنها در پس ذهنی خود،  به اشتباه یا دروغ از تاریخ بدانند،  خود بخود در طرح و تز هایشان اشتباه می کنند،  و به سرنوشت افرادی چون صدام و بوش و... مبتلا می شوند.  در همین قرن گذشته داده ها و اطلاعات محدود و کم می رسید،  و اغلب زیر نفوذ استعمار و امپریالیسم دستکاری می شد،  اما امروز این وضع متفاوت شده،  و افراد باهوش هدایت کننده جامعه،  که از نظر من یک درصد جوانان را تشکیل می دهند،  بنا به فرمول های تاریخ و فرهنگ یاد گیری،  بطور تصاعدی در علوم انسانی رشد می کنند،  و باید ده هد و صدها برابر از نسل های قبلی خودشان جلو باشند،  اگر جامعه ای چنین نبود،  مطمئن آن سرزمین دچار بیماری و عقب افتادگی است.

      در این میان باید دخالتها و ترفند های استعمار و امپریالیسم را در نظر گرفت،  شاید عده ای بگویند کدام ترفند و دخالت،  نمونه زیاد است،  هم اکنون که این مطلب را می نویسم،  سه شنبه 12 آذر 91 است،  و اخبار ساعت 14 کانال یک تلویزیون ایران،  دارد یک پهباد جاسوسی آمریکایی را نشان می دهد،  از نوع اسکن ایگل،  که بدست بچه های سپاه ایران افتاده است،  و این دومین مورد در یکسال می باشد،  در این باره چند روز پیش رئیس جمهور آمریکا گفته بود،  که اینکار را ادامه می دهیم.  از این قبیل در اشکال مختلف فراوان است،  یکی از آنها هم ساختن و پرداختن حزبها و تشکیلات کاغذی است،  که بفراوانی با نام های بزرگ و مهم یا به اصطلاح دهنم پرکن،  در رسانه هایشان برای کشور های مقصود و منظور می گویند و می سازند.  ولی تجربه چیز دیگری را می گوید،  درست حدود 30 سال پیش،  بعد از گلاست نوست و پروستریکا،  دیدیم چگونه توده های مردم جمهوری های ترکمنستان و بویژه آذربایجان،  جملگی،  یعنی همه مردم وارد ایران می شدند،  هفته ها و ماه ها انبوه جمعیت می آمدند و می رفتند،  در و دیوار شهر های مرزی را با دست لمس می کردند،  و بصورت خود می کشیدند،  مانند یک زیارت بزرگ بود،  آنها عشقشان ایران بودند،  از این صحنه ها فیلم برداری شده،  و در اخبارها نشان می دادند.  تا اینکه دست پلید سیاست بازی از آستین استعمار و امپریالیسم بیرون آمد،  و راه ورود آن ایرانیان به بخشی از خاک کشور شان را گرفت،  ایران سرزمین همه ایرانیها است.

      بهمین جهت همیشه سفارش می کنم نباید اغفال ترفند های استعمار و امپریالیسم شد،   باید واقعیت ها را درک کرد و با بالا بردن دانایی و درک واقعی از تخصص منجمله تاریخ و تاریخ اجتماعی،  با ترفند های دشمنان مقابله کرد.  بدین منظور امیدوارم روزی برسد،  که هر جوان باهوش ایرانی در تخصص خودش،  دارای تز و دکترین قوی علمی باشد.

   گلاست نوست = فضای باز سیاسی،  و پروستریکا = بازسازی اقتصادی،  که زمان گورباچوف در اتحاد شوروی اتفاق افتاد.

 نقش برجسته های کازرون تاریخی

      در شهرستان کازرون ۱۰ نقش برجسته مربوط به دوران تاریخی و باستانی وجود دارد،  که ۹ نقش برجسته مربوط به شاهنشاهی ساسانیان،  و یک نقش برجسته هم مربوط به دوره اسلامی است.  از ویژگی های منحصر به فرد سه نقش برجسته های کازرون،  وجود تصاویری مربوط به زن در ایران باستان است،  موردی که در آثار تاریخی ایران به ندرت مشاهده می شود.  این سه نقش،  در سه نقطه متفاوت شهرستان کازرون قرار دارند،  و شامل:  نقش قندیل، نقش بهرام، و نقش پریشو، هستند.  بخش قابل توجهی از دیواره زیرین نقش برجسته تاریخی و پرارزش پری شو،  نقش برجسته زن ایران باستان است،  که بدون امنیت و کوچکترین حفاظت فیزیکی،  به حال خود رها گردیده،  و توسط شخص یا اشخاصی تخریب شده است.

   عکس نقش برجسته پریشو،  و بخش تخریب شده آن،  که بر اثر ضربات پتک یا وسایل مشابه از دیواره کوه جدا شده است،  عکس شماره 4485.  بخش جدا شده ارتفاعی حدود دو متر و عرض حدود ۸۰ سانتی متر دارد،  براساس مشاهده میدانی صورت گرفته،  می توان اینگونه استنباط کرد که بر اثر ضربات پیاپی وسیله ای پتک مانند،  به یک محدوده مشخص،  بخشی از دیواره کوه به صورت تقریبا یک دست از آن جدا شده،  و به زمین افتاده است،  و در حال حاضر قطعه سنگ بزرگ جدا شده از این دیواره،  در زیر نقش پری شو افتاده است.  این نقش روی یک صخره در فاصله ۲۵ متری از ساحل شمال غربی تالاب پریشان،  و در ارتفاع حدود هشت متری از سطح زمین است.  در نزدیکی این نقش برجسته،  آثار یک قلعه تاریخی نیز بر فراز تپه ای دیده می شود،  تمامی این موارد حاکی از اهمیت تاریخی این منطقه است،  و لزوم حفاظت از آن را بیش از پیش نمایان می کند.

      پیش از این نیز صدمات مشابه به دو نقش برجسته دیگر شهرستان کازرون وارد آمده است،  نقش برجسته بهرام دوم در تنگ چوگان،  و نقش برجسته قندیل در بخش چنارشاهیجان.  چندی پیش ضارب این نقوش دستگیر شد،  و هدف اصلی خود را از این تخریب ها،  کشف گنج اعلام کرد.  با توجه به همانندی موجود میان صدمه وارد شده به نقش پری شو،  و تخریب های پیشین نقوش برجسته کازرون،  به احتمال زیاد این تخریب در راستای تخریب های قبلی،  و با هدف مشابه حذف تاریخی و فرهنگی صورت گرفته باشد.  پیشتر از سوی فعالان میراث فرهنگی به کرات هشدار هایی در خصوص لزوم افزایش سطح حفاظتی نقوش برجسته و کنترلها و مراقبت ها به مسئولان داده شده بود.  اما تا به امروز باوجود وعده های داده شده،  کوچکترین اقدامی در خصوص حفاظت از این گنجینه های تاریخی صورت نگرفته است.  منبع اینترنت،  باز نویسی شده.

   پرسش:  با این گونه تخریبها،  که روز بروز بیشتر می شود،  چگونه می توان به بررسی های جدید تاریخ پرداخت،  و برداشت دروغها از تاریخ را پیگیری کرد؟  و چگونه باید از این تخریبها پیشگیری نمود؟

   عکس انوش کنار دریاچه در حال خشک شدن ارومیه،  تابستان 1389 ،  مشروح در دریاچه های ایران،  عکس شماره 4543.  این دریاچه هم در ادامه دستکاری های بشر به طبیعت،  در حال از بین رفتن می باشد،  و ممکن است به سرنوشت دریاچه آرال تبدیل شود.

   کلیک کنید:  آثار تاریخی عراق

   کلیک کنید:  مکتب عرفان و شعر

   کلیک کنید:  نوروز در تخت جمشید

    توجه:  اگر وبلاگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  وبلاگ انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبلاگ و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبلاگم بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است. 

   حمله اسکندر مقدونی به ایران بزرگترین دروغ تاریخ،  حمله چنگیز مغول به ایران سومین دروغ بزرگ تاریخ،  و مقالات مهم مانند،  سنت گریزی و دانایی قرن 21،  و دروغ های تاریخ عرب،  تاریخ مغول،  تاریخ تاتار،  و گفتمان تاریخ،  و جدید ترین بررسی های تاریخی در وبلاگ:

جنبش برداشت دروغها از تاریخ ایران    http://www.ravid.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد