وبلاگ تاریخی و جغرافیایی  " ارگ ایران "

وبلاگ تاریخی و جغرافیایی " ارگ ایران "

مطالب و مقالات از وبسایت ارگ ایران www.arq.ir
وبلاگ تاریخی و جغرافیایی  " ارگ ایران "

وبلاگ تاریخی و جغرافیایی " ارگ ایران "

مطالب و مقالات از وبسایت ارگ ایران www.arq.ir

عهدنامه های مهم تاریخ ایران

عهدنامه های مهم تاریخ ایران

پیش گفتار

. . . این پست ادامه دارد . . .

عکس وینستون چرچیل با اوریانا فالاچی،  عکس شماره 7762.

عهدنامه گلستان

      این معاهده در ۳ آبان ۱۱۹۲ بین ایران و روسیه امضا شد.  به دنبال این قرارداد،  حکومت بخش ‌هایی از شمال امپراتوری ایران شامل قفقاز، ارمنستان و ایالت های شرقی گرجستان یعنی کاختی و کارتلی از ایران صلب شد.

عهد نامه ترکمنچای

     این عهدنامه در ۱ اسفند ۱۲۰۶ پس از پایان جنگ ایران و روسیه،  در قفقاز جنوبی و آذربایجان،  بین روسیه و ایران امضا شد.  برای امضای این پیمان از سوی فتحعلی شاه پادشاه ایران میرزا عبدالحسن‌ خان و آصف ‌الدوله،  و از سوی روسیه تزاری ایوان پاسکویچ حضور داشتند.

      طی این قرارداد قلمرو های باقی‌مانده ایران از معاهده گلستان در قفقاز شامل خانات ایروان و نخجوان به روسیه واگذار شد.  ایران حق کشتی‌رانی در دریای خزر را از دست داد،  و ملزم به پرداخت ۱۰ کرور تومان به روسیه شد.  بر طبق این قرارداد روسیه قول داد از پادشاهی ولیعهد وقت عباس‌ میرزا حمایت کند.

عهد نامه فینکنشتاین،   Treaty of Finckenstein

      قراردادی دفاعی‌ است که در ۱۳ اردیبهشت ۱۱۸۶ در شهر فینکنشتاین کشور لهستان بین ایران و فرانسه،  میان میرزا محمد رضا قزوینی نماینده  فتحعلی شاه قاجار،  و ناپلئون بناپارت منعقد شد.  این قرارداد در ۱۶ ماده و با هدف مدرن‌ سازی ارتش قاجار بین طرفین به امضا رسیده‌ است.  عهدنامهٔ فینکنشتاین پس از امضا توسط فتحعلی شاه قاجار،  توسط هیئتی دیپلماتیک به ریاست عسگر خان افشار ارومی به دربار ناپلئون بناپارت ارسال شد.  نسخه‌ ای از این معاهده به زبان ترکی در موزه تاریخ فرانسه نگهداری می‌ شود.  نسخهٔ فارسی آن در ادارهٔ اسناد دیپلماسی وزارت امور خارجه بخش محرمانه موجود است.

      فرانسه در جنگ دیپلماتیک با انگلستان در ایران شکست خورد،  و موفق به اجرای هیچ یک از مفاد عهدنامه نشد.  انگلستان در ۱۲ مارس ۱۸۰۹،  با امضای عهدنامه مجمل و پس از آن در ۱۴ مارس ۱۸۱۲ با امضای عهدنامه مفصل، ایران را وادار به اخراج فرانسوی‌ها از خاک خود کرد.  ناپلئون عهد شکنی کرد.  او با امضای قرارداد تیلسیت با الکساندر اول امپراطور روسیه،  به هیچ کدام از تعهدات قبلی خود در قبال ایران و عثمانی عمل نکرد.

   عکس از نقاشی،  دیدار میرزا محمدرضا قزوینی،  فرستادهٔ فتحعلی شاه قاجار،  با ناپلئون بناپارت در کاخ فینکشتاین کشور لهستان،  ۶ اردیبهشت ۱۱۸۶

کلیک کنید: استراتژی ملی مردمی ایران

کلیک کنید:  تاریخ مزدوران بیگانه در ایران

کلیک کنید:  تاریخ ژئوپلتیک در ایران

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

ارگ   http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و نظر