وبلاگ تاریخی و جغرافیایی  " ارگ ایران "

وبلاگ تاریخی و جغرافیایی " ارگ ایران "

مطالب و مقالات از وبسایت ارگ ایران www.arq.ir
وبلاگ تاریخی و جغرافیایی  " ارگ ایران "

وبلاگ تاریخی و جغرافیایی " ارگ ایران "

مطالب و مقالات از وبسایت ارگ ایران www.arq.ir

فهرست ایرانی است


پرسش و پاسخ 55

      تعداد دیگری از پرسش و پاسخ های قابل توجه پست های مختلف وبلاگ و یا ارسالی با ایمیل،  پرسشها خلاصه شده،  درود و سپاس،  خوب و بد،  و این قبیل را حذف کردم،  و تا آنجا که شده اشتباه های املایی و انشایی آنها را اصلاح نموده ام.  بخشی از پرسشها توسط بانو پرنیان حامد در اینجا پاسخ داده شده.

   ــ  گاهی از پاسخها ممکن است تا یک ماه طول بکشد،  همچنین درصورتی که نظر و پرسش شخصی از قلم افتاد لطفاً تکرار نماید.

   عکس جلد کتاب جغرافیای تاریخی جدید:  "جغرافیای کهن و سرزمینهای گمشده"  از پژوهشگر گرامی آقای فرشاد فرشید راد،  انتشارات سمرقند ـ تهران 1391  با مقدمه ای از دکتر هوشنگ طالع.  کتاب بیش از پانصد رویه را دربر می گیرد.  در این کتاب با ارائه اسناد و مدارک،  درباره توانایی جغرافیایی ایرانیان در گذشته های تاریخی نوشته است.  همانگونه که بارها گفته ام،  ایکاش پژوهشگران محترم ایران،  از ابتدای تحقیقات شان،  کار خود را در اینترنت قرار دهند،  تا با دیدگاه و دانش عزیزان دیگر،  پربار تر شود،  و نیز براحتی در اختیار علاقمندان قرار گیرد.  امید است پژوهش های بیشتری از آقای فرشاد فرشید راد داشته باشیم.

   پرسش 699:  درود یکی از رهبران داعش ادعا کرده هدف بعدیشون ایرانه. این ادعارو چه اندازه جدی میدانید. به نظرتون قدرت تسلیحاتی داعش انقدر هست؟

   پاسخ انوش راوید:  درود،  داعش یا دولت اسلامی،  یا هر چیز دیگری بتنهایی عددی نیستند،  ولی ترفند های امپریالیسم است،  که خطرناک می باشد،  البته اگر روشنفکران ایرانی آگاهی لازم را به بخشی از جامعه خواب ایران بدهند،  مشکل ایجاد نخواهد شد.

   پرسش 700:  روستای زرگران قزوین چرا به زبان رومیایی صحبت می کنند و به آنها رومی می گویند؟

   پاسخ انوش راوید:  درود،  زبان زرگری یا رومیایی و مردم روم،  همان روم شاهنامه است،  اسکندر رومی نیز از همین مردم بوده است،  که در آن زمان میترایی بودند،  رومیان در طول تاریخ از ایران به تمام جهان پخش شدند،  و کشور روم را بوجود آوردند،  و تمدن ایرانی را به روم بردند،  مشروح در استان های تاریخی ایران،  جهت اطلاع بیشتر،  لینک های مقاله را مطالعه نمایید،  و پرسش های خود را مطرح نمایید.  جهت اطلاع بیشتر از روستا،  در جستجوها بنویسید:  روستای زرگران قزوین.

      حکایت سعدی: .... از آنجا کاسه چینی بروم آرم ....،  منظور از چین کاشان است،  و روم همین روم در ایران است.  مشروح در جغرافیای تاریخی ایران.

   پرسش 701:  میشه یه آدرسی یه شماره از خودتون بدین که هرموقع مسیرم طرف شما افتاد باهاتون در تماس باشم مخصوصاً تو روستا و طبیعت گردی،  ممنون.

   پاسخ انوش راوید:  درود و سپاس از توجه شما،  بدین منظور با:

  1 ــ  گته گلی خانه بمدیریت خانم شهره اشتری،

  2 ــ  خونه گلی بمدیریت آقای فرزین ملکی،

   تماس بگیرید،  شماره تلفن و آدرس های آنها در اینترنت می باشد.

   پرسش 702:  سوالی دیگر داشتم میخاستم در مورد رشته باستان شناسی سیاسی بدونم ..ایا شما میدانید چیست و چه معانی دارد وچه کاری انجام میدهد؟ با تشکر از شما استاد گرامی.

   پاسخ انوش راوید:  در چند دهه اخیر رویکرد جدیدی در باستان‌شناسی به وجود آمده است‌،  که به عنوان باستان‌شناسی سیاسی مطرح است.  استفاده ابزاری از علوم مختلف‌ و خاصه باستان‌شناسی و تاریخ، ابزاری توجیهی در اختیار بسیاری از سیاست‌ مداران قرار داده است،  که با ارایه مدارک و بعضا خلق برخی مدارک،  به‌ اهداف خود دست یابند.  مانند سریال ما و فرا زمینی ها که تلویزیون فارسی زبان منوتو آنرا نشان می دهد،  در این سریال کتاب های مختلف باستان شناسی سیاسی،  که کاری بس تبهکارنه است را نشان می دهد.  جهت اطلاع بیشتر به کتاب باستان شناسی سیاسی یعقوب محمدی فر مراجعه نمایید،  دانلود رایگان آن در اینترنت وجود دارد.

   نظر 703:  نمیتوان تمام نحسیات دوران امروز از جامعهء ایران را, به وسیلهء موضوعات تقابل سنت و سنت گریزی تفسیر کرد بنظرم. این رافع مسئولیت بد-سردمداران کل و جزئیِ سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و.... و نادرستی های ایشان نیست. و چه بسا یک دلیل برای کم سرعت بودن گذار از سنت در کشور ما همین علتی باشد که مرتبط با سنتی بودن و سنتی گریز بودن هم نیست, و بلکه اصلا بسیاری از ناملایمات و شدتهای زندگی مردمان به دلیل رهاورد گذار از سنت نباشد و نتوان همه چیز را به گردن آن و مردمان سنتی یا مردمان سنت گریز بیدانش انداخت. مثال می آورم: در مورد "سازمانهای شبدری" مندرج در لینک, اشاره شده به جذب افراد تحصیلکرده تر و باهوسفرشتر و مطالب پیرامونش. این اگرچه درست است و واماندگان از قافله در کار خود مقصرند و در گذار نیز مسبب اطاله, اما تمام مشکل همینقدر نمیباشد و بلکه درصد کمی از مشکل جامعه ایرانی را در بر بگیرد. بنظرم در این مثال, عمدهء مشکلات از نابرابریها و غیرموضع بودنها و انواع مافیاها و پارتی بازیهای جامعه از رأس هرم تا کف قاعدهء جامعه است که میتوان گفت ما تقریبا در ایران شاهد نتایجِ گذار از سنت (در مثال فوق: جذب افراد تحصیلکرده تر و باهوشتر و ضربه خوردن مدرک گرایان و سنتیها) نیستیم. اگر مثل پرانتز بود که خب وجهه منطقی برای ناراحتی نداشتیم و میگفتیم جبریست که نتایج خوبی در آینده خواهد داشت.  ادامه مطالب را میخوانم و مجددا مزاحم خواهم شد. با سپاس.

   پاسخ انوش راوید:  درود،  من برای اولین بار در ایران تاریخ جامعه شناسی را بطور خلاصه به دوره هایی تقسیم کردم،  که در ساختارهای تاریخی اجتماع توضیح داده ام،  سنت هر دوره مربوط به همان دوره از تاریخ اجتماعی است،  در مقاله قرن سنت گریزی چند بار نوشته ام منظور سنت قرن 20 است،  نه دوران های تاریخی دیگر.  گریز از سنت قرن 20 شامل موارد گفته شده شما می باشد،  که نوشته اید: "بنظرم در این مثال, عمدهء مشکلات از نابرابریها و غیرموضع بودنها و انواع مافیاها و پارتی بازیهای جامعه از رأس هرم تا کف قاعدهء جامعه است..."

      آنچه من در کتاب های آکادمیک تاریخ اجتماعی خوانده ام،  بیشتر داستان گونه هستند،  درست مانند کرونولوژی تاریخ،  برای همین کاربرد اجتماعی پیدا نکرده اند.  من سعی می کنم تاریخ و تاریخ اجتماعی را تقسیم بندی کنم،  و بمیان جوانان علاقمند بفرستم،  و آنها که تئوریسین ها و برنامه نویس های اجتماعی و سیاسی آینده ایران هستند،  با درست دانستن،  می توانند طرح های درست بدهند.

   پرسش 704:  سلام خدمت استاد عزیز و دانشمند راوید،  از مقاله تیمورلنگ افسانه پوچ خیلی خیلی تعجب کردم سوالی پیش اومد برام ایا نوشته های ابن عربشاه کلاویخو سفیر اسپانیا یا یزدی هم ساختگ هستند. البته وقتی مقاله شمارو خوندم به نظرم حرفهای شما به واقعیت نزدیکترند. براتون دعا میکنیم چون جوانان وطن رو بیدار میکنید.

   پاسخ انوش راوید:  تیمور یک خان ایرانی بود، و یک ایرانی هرگز کشور خودش را اشغال و تصرف نمی کند. در این باره که توضیح زیاد نوشته ام. دشمنان تاریخ ایران می خواهند بگویند همه اینها خارجی بودند، تا بتوانند ایران را تقسیم کنند. با این شرایط درک متخصص های تاریخی و تاریخ اجتماعی ایران از تاریخ، بزودی خواهند گفت:  نادر شاه خارجی بود و اصفهان و شیراز را گرفت، کریم خان خارجی بود و تبریز را گرفت، قاجار خارجی بود و ایران را اشغال کرد، و آخر...

جوانان ایران بهوش باشید، و اغفال ترفند های تاریخ نگاری خارجی نشوید.

    نه ابن عربشاه نه کلاویخو نه کس دیگر نگفته اند، که تیمور خارجی بوده و ایران را شغال کرده بلکه مفسران و مترجمان کتاب های آنها از زبان خودشان که بر گرفته از سیستم آموزشی استعماری قرن 20 است،  دروغ و دونگ بدون درک از تاریخ گفته اند.  سالها پیش این کتاب ها را خوانده ام و در هیچ جا ندیدم از خارجی بودن تیمور در ایران گفته باشند.

عکس جلد کتاب سفرنامه کلاویخو، که در اینترنت رایگان وجود دارد، عکس شماره 7829.

   نظر 705 آرش از فیسبوک: درباره واژه های حرامزاده و فحشا بنویسید؟

   پاسخ انوش راوید:  واژه های عربی حرامزاده و فحشا، در ریشه پارسی است، از نظر من زبان عربی ریشه در زبان ایرانی دارد، و لهجه ای از زبان "ار" است، که همان زبان تمدن کهن ایران است.

حرامزاده = هرم + زاده، واژه کاملاً پارسی است،  و به متولدینی گفته می شد،  که از زنان فاحشه درگاه هرم ماردوش یا مردوک، و بعدها ایشتار بدنیا می آمدند.  اینها چون در بارگاه هرم و نزد کاهنان معبد و هرم بزرگ می شدند،  بیشتر به شغل کاهنی و نگهبانی هرم و معبد می پرداختند.

   فاحشه = فا = دارای مقام + حش = وابسته به درگاه،  مزدوران درگاه، حش = حس.  زنانی بودند که جسم خودشان را بمنظور عبادت در مقابل پول در اختیار مردان زوار قرار می دادند.  در آن زمان این کار نوعی عبادت بود، که ریشه در نیاز جامعه داشت.

     فحشا نیز مربوط به همان درگاه و زیارتگاه مردوک است،  جدید ترین نمونه آن در هرم های تمدن های مکزیک وجود داشت، که در واقع مهاجران تمدن کهن جی بودند.

     بزودی درباره این موضوع یک مقاله می نویسم. از اینکه ایرانیها فکر می کنند عربی زبان جدایی است، دو علت دارد یکی ضعف دانش و تحقیق آنها، دوم همکاری اعراب با استعمار در طول تاریخ، که نمونه آن امروزه هم زیاد دیده می شود.

   پرسش 706:  با سلام خدمت شما آقای انوش راوید.  سوال من این است که شما کتاب خود تیمور که دست نوشته ی خودش است رد میککنید و حمله ها و لشکر کشی هایش رامنکر میشوید. او در کتابش (منم تیمور جهنگشا )می نوسید که لشکر کشی ها و حمله ها به ایران کرده است و از سر های بریده ی مردم شهر نیشابو که مقاومت کرده اند مناره ها ساخته است.شما میگویید که تیمور ایرانی بوده در حالیکه او در کتابش نوشته استاهل کش است.در ضمن راجع به تعداد لشکر اش گفته که در حمله به بغداد 100000نفر تعداد لشکرش بوده است و حتی اسقوف سلطانیه که خاطراتی نوشته است راجع ببه تیمور گفته است برای تیمور در همی  جنگ ها پیروز بو ده است و او می توانسته است هرمقدار سرباز بالغ بر 1000000000را برا جنگهایش اجیر کند و لازم به ذکر است که تیمور راهزن نبود و فرمانده ی فردی بنام یاخماق بوده است.

   پاسخ انوش راوید:  پرسش از شما:  اصل کتاب "منم تیمور جهانگشا" را دیده اید؟

      ویکی پدیا:  منم تیمورجهانگشا کتابی‌ست در بردارنده خاطرات امیر تیمور گورکانی به قلم خود او.  وی این کتاب را در هفتاد سالگی نگارش کرد. این کتاب بصورت خطی سال‌ها در کشور عثمانی بود تا اینکه بوسیله علی پاشا حاکم عثمانی یمن بدست انگلیسی‌ها افتاد.  پس از ترجمه، این کتاب ابتدا از ترکی به انگلیسی و بعد به فرانسه برگردانده شد.  ذبیح الله منصوری این کتاب را از فرانسه به پارسی برگرداند.

      توجه کنید،  اصلاً ورق پاره هایی در کشور عثمانی دشمن ایران نوشته شده است،  سپس بدست انگلیسها، و یک نمایشنامه نویس کتاب شده و یک داستان نویس ایرانی ترجمه کرده است.  عزیز من دشمنان ایران را بشناسید،  هر وقت اصل کتاب به خط خود تیمور را دیدید،  بعد بگویید.  چی بگم به شما جوانان که براحتی اغفال دشمنان ایران می شوید.  یا مگر اینکه تابعه آنها هستید.  یکمی تاریخ را اصولی و ریشه ای بخوانید،  بارها به این پرسش پاسخ گفته ام،  چرا دقت نمی کنید و نمی خوانید،  پس بهتر است برای این ملت عثمانی و انگلیس تاریخ بنویسند.

     تیمور راهزن نبود یک خان ایرانی از خانات ایران بود،  ایران = تمدن ار،  زیاد نوشته ام پیدا کنید بخوانید.  همه رو توضیح دادم،  بخوانید و به آنها دانش جدید اضافه نمایید،  نه اینکه هی برگردید به دروغ و دونگ خارجی.  آقا جان شما ایرانی هستید،  تاریخ را از ریشه بخوانید و تخصصی یاد بگیرید،  نه اینکه پرت و پلا رو پرت و پلا،  مانند یک میلیارد سرباز،  دیگه چی بگم بارها گفته ام.

      حتی یک سند تاریخی در کتاب منم تیمور جهانگشا وجود ندارد،  آیا شما درباره مطالب کتاب تحلیل و تفسیر داشته اید؟  ای مردم،  ای جوانان،  اون مغز آدمه که تو کله است،  این سیستم آموزشی وامانده کاری کرده که چشم  گوش بسته هر چیز را بپذیرید،  و نمی توانید درست مطالعه و تحلیل کنید.  خواهش می کنم بجای اینکه در این موارد جبهه بگیرید،  دیدگاه خودتان را تغییر دهید و علم و تخصص را بدرستی درک کنید،  و از هر دمی و هر گرایشی و هر... دست بردارید.

عکس جلد کتاب داستانی منم تیمور جهانگشا،  عکس شماره 7835.

فهرست ایرانی است

   در ستون کناری،  لینک فهرست وبلاگ را قرار داده ام،  بسیاری می پندارند فهرست واژه ای عربی است،  در صورتیکه در زبان عربی ریشه یابی ندارد،  زیرا فهرست واژه ای ایرانی است.  فه اول فهمیدن به معنی آگاهی و رست به معنی رستن و روییدن است،  که در جمع می شود محل آگاه شدن رستن نوشته ها.  خود تاریخ زبان عربی ریشه در زبان کهن ایرانی دارد،  حتی آثار تاریخی مرکز کشور عربستان این موضوع را بوضوح می گوید.

      در حروف الفبای فارسی،  ف در ابتدای،  فهمیدن، فراخ، فاتک، و... آمده است،  فارسی = فا + رسی = بزرگ، داننده، رشد یابنده در بالا،  که معادل پارسی است.  پارسی = پرسری،  پر در سر ها،  داننده ها و حاکمان دوران باستان بودند،  به معنی نام شهرها و روستاهای ایران مراجعه شود.

کلیک کنید:  مردوک یا ماردوش

کلیک کنید:  تاریخ کارشناسان خارجی در ایران

کلیک کنید:  اثر های جهانی تمدن های کهن آت و جی

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه:  اگر وبسایت به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

ارگ   http://arq.ir

 

کلیک کنید:  تماس و نظر