X
تبلیغات
رایتل

وبلاگ تاریخی و جغرافیایی " ارگ ایران "

پرسش و پاسخ های شماره 13

پرسش و پاسخ های شماره 13

پیش نویس

      تعداد دیگری از پرسش و پاسخ های قابل توجه پست های مختلف وبلاگ و یا ارسالی با ایمیل،  پرسشها خلاصه شده،  درود و سپاس،  خوب و بد،  و این قبیل را حذف کردم،  و تا آنجا که شده اشتباه های املایی و انشایی و اهانتی آنها را اصلاح نموده ام،  ولی در کل،  امانت داری آزادی نشر و بیان را پاس داشتم.    

   1 ــ  گاهی از پاسخها ممکن است تا یک ماه طول بکشد،  همچنین درصورتی که نظر و پرسش شخصی از قلم افتاد لطفاً تکرار نماید.

   2 ــ  قبل از ارسال پرسش،  کلمات کلیدی پرسش خود را در جستجو های ارگ ایران بنویسید،  به احتمال زیاد پاسخ خود را خواهید یافت،  در صورت نیافتن پاسخ،  با مطالعه صفحات اعلام شده،  می توانید پرسش خود را گویا و جویا تر ارسال نمایید.

تصویر انوش راوید در یک سایت تاریخی،  عکس شماره 3379.

   توجه:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arqir.com.

لوگو جهت آینده ای بهتر در گفتگو های تاریخی و جغرافیایی شرکت کنید،  عکس شماره 1533.

   توجه:  امروزه در ادامه تحقیقات در دانش و بینش،  ممکن است پاسخها تغییر داشته باشند،  اگر در موارد آنها پرسش و شبهه دارید،  با آرامش و دید علمی مطرح نمایید.

پرسشها و پاسخها

5070 تا 5100

   پرسش 5070 انوش راوید:  استاد فرشیدراد عزیز،  آیا فلسفه هفت کشور،  بر پایه دانش جغرافیای تاریخی،  نظری است،  یا نظریه ای در جغرافیای تاریخی است،  یا موضوع دیگری است؟

   پاسخ فرشاد فرشیدراد:  هفت کشور تقسیمات علمی جغرافیایی است،  که شاید بعد نظری داشته اما چون فلسفه آن فراموش شد و تغییراتی کرد و هزاره ها گذشت از صورت نخست خارج گردید و دوباره در عصر حاضر عنوان شده اکنون یک نظریه در جغرافیای تاریخی محسوب میشود.

      یک مثال عرض کنم،  اگر روزی کسی داخل سنگی چند ملیون ساله را بشکافد و یک پیچ پیدا کند چه اتفاقی می افتد؟!   آیا تنها یک پیچ یافته است؟!  تمام دانش ما درباره روند تکامل دانش زیر سوال میرود.

      خیر او الکتریسته یافته... ریاضی پیش رفته یافته،  ساخت ابزار و ماشین و بسیاری چیزهای دیگر را یافته است.  آن پیچ حتی میتواند خبر از انسانهای هوشمند و غیر غارنشین بدهد،  آن پیچ حتی از پزشکی پیشرفته هم خبر میدهد.  چونکه دنده کردن پیچ به چشمهای قوی و انسانهای تندرست نیاز دارد.  آن پیچ به شما میگوید،  که فلز گری و آلیاژ سازی و شیمی کاربردی و متالوژی صنتعتی هم وجود داشته است.  آن پیچ به شما از دانش فیزیک و تحلیل نیروها و استاتیک نیز خبر میدهد.

      در آن سنگ در حقیقت یک کارخانه بزرگ صنعتی با تمام تجهیزات یافت شده است،  که احتمالاً در یک شهر یوده است،  و اینجا مدنیت نیز پیدا میشود،  قانونگذاری و دولتمداری نیز به تبع آن کشف میشود.

      هفت کشور در اینجا،  و آن دیاگرامی که به طور عجیبی تا کنون پنهان بود،  و در کتاب جغرافیای کهن برای نخستین بار از روی متون کهن رسم گردید،  در واقع چنان دانش شگرفی را در خود دارد،  که بسیار از آن پیچ برتر و بالاتر است،  آنهم در حدود حداقل دوازده هزار سال پیش،  و بقول آقای مرغشی "تمام دانش ما درباره روند تکامل دانش زیر سوال میرود"

   پرسش 5071 افشار:  برای من سوال بود که اریاییها از کدام شمال امده اند ولی بامطالعه کتاب استاد پاسخ کاملی برای سوالم گرفتم

   پاسخ استاد فرشیدراد:  آریاییان بیشک از شمال کوچیده،  و این در اوستا بخش وندیداد آمده،  نه تنها به ایران به تمام مناطق جنوب قطب ورود کردند،  چون سرزمین خویش را از دست داده بودند.  از سویی طبیعتاً ایران فعلی هم ساکنینی داشته،  که ربط به آریاییان نداره،  و ممکنه تشابهات ژنتیک هم داشته باشند!  من تا حالا مطالعه منسجمی ندیدم،  که اثبات کنه آریاییان از ایران فعلی بودن!  در حدود سی چهل سال پیش آقای فریدون جنیدی از بنیاد نیشابور،  چنین ادعایی کرد.  بعد خانم دکتر احسانی شاگرد ایشان در کانادا دنبال کرد،  و کم کم دستمایه برخی کسان مانند دکتر درخشانی شد.  که تقریباً همه بی پایه است،  اشتباه اینان نام ایران فعلی است،  که گمان کردند باید آریایی هم از این مکان باشد.  بالطبع مردمان آریایی نیز از همینجا کوشیده باشد!  فهم نادرست جغرافیای تاریخی این کج فهمیها را بدنبال دارد.

   نظر 5072 انوش راوید:  هنوز هیچ سند درباره اینجا و آنجا و کوچ یافت نشده،  و هیچ روش علمی برای این تحقیق هم انجام نشده است.  بررسی و توضیح در تاریخ و جغرافیای تاریخی نظری،  در اینجا.

   جالب:  وقتی می گویم بجای کتاب سنتی،  بهتر است کتاب آنلاین باشد،  برای این است،  که دسترسی به آن خیلی راحت می شود،  حداکثر تیراژ کتاب کاغذی در ایران دوهزار،  اما کتاب آنلاین ده ها هزار است،  و خود بخود آنرا می توان بقیمت خیلی ارزان و سود عالی در اختیار قرار داد.  درصورت عدم دسترسی علاقمندان علوم مربوطه به کتاب مربوطه،  باعث می شود برداشت های مختلف شود،  و این بضرر دانش و نویسنده و دانشمند مربوطه است.  لازم به یاد آوریست کتاب آنلاین متفاوت از کتاب الکترونیک است.

   پرسش و نظر 5073 ضیا:  با سلام و درود در این لینک پاسخی نیافتیم.

   پاسخ انوش راوید:  پاسخ واضح داشت،  چطور متوجه نشدید!  تیتر آن "مهمترین دوران تاریخ تمدن"  بی جهت این تیتر را نگذاشتم.

   ادامه ضیا:  ایا شما این ترجمه بیستون را قبول ندارید؟

   پاسخ انوش راوید:  در اینباره نظر خاصی ندارم،  زیرا از اساس کار کرد این کتیبه مانند کتیبه آنوبانی‌نی است.

   ادامه ضیا:  در ترجمه های درباری و تبلیغی سنگ نبشته بیستون، روش بیمار گونه و وحشیانه داریوش در کشتن، یعنی نشاندن اسیران بر نیزه را با جملاتی چون "بر دار آویختم" یا "به شمشیر کشتم" ترجمه کرده اند تا بر توحش داریوش پرده افکنند! این روش وحشیانه اعدام در یک لوح مفرغی آسوری نیز به نمایش در آمده است که نشان از انتقال این روش اعدام از آسوریان به هخامنشیان دارد.

   پاسخ انوش راوید:  شما توجه به ساختار های تاریخی اجتماع نکردید، و سطحی نگری می کنید،  عزیز در مقاله بیستون پایان شاه خدایی نوشتم،  دوران شاه خدایی یعنی همین کارها.

   ادامه ضیا:  بگفته دیودور سیسیلی مورخ قرن یکم پیش از میلاد، تیرهای مفرغی بلند برای اینگونه اعدامها در کنار تخت جمشید نصب شده بود؛ کارکرد این تیرها همچنین ایجاد رعب و وحشت در دلمردمان زیر سلطه بود.

   پاسخ انوش راوید:  دوران شاه خدایی حلوا پخش نمی کنند،  کتک و کار اجباری و اینچیزهاست.

   ادامه ضیا:  هخامنشیان اینگونه حکومت کردند؛ و سلطه گران جهان امروز نیز جز با کشتار و شکنجه مخالفان و ایجاد فضای رعب و وحشت نمی توانند پابرجا بمانند! تداوم تاریخی شکنجه و کشتار مخالفان بدست مستبدان و سلطه گران نشانگر دیرپایی و ایستایی سنتهای سیاسی زورمدارانه است. پیشرفتهای فنی و ساختاری تنها شکل کشتار و شکنجه را تغییر داده است؛ کشتار مخالفان آسانتر و گسترده تر صورت می گیرد و اگر هم شکنجه های آشکارا فیزیکی کمتر به چشم می آید، از شدت و گستره واقعی آنها کاسته نشده و شکنجه های سخت روانی را هم بر آنها افزوده است. توجیه زور و خشونت نیز تغییراتی را نشان میدهد. اگر داریوش زورمداری و فرمانروایی مطلقه و خشونتهای وحشیانه خود را زیر نام "اورمزد" توجیه می کرد، سلطه گران امروز مرامهای گوناگونی را بخدمت می گیرند. سرکردگان امپریالیسم جهانی از "صلح" و "حقوق بشر" نیز چون ابزار توجیه سلطه گری و جنگ افروزی و کشتار و شکنجه انسانها مدد می گیرند؛ "استوانه کوروش" مدل باستانی این توجیهات نوین است.

   پاسخ انوش راوید:  حتماً مقاله ساختارهای تاریخی اجتماع را بخوانید و دوره های تاریخی اجتماع را علمی و با دید جامعه شناسی تاریخی بررسی کنید.

   ادامه ضیا:  باری، با وجود تغییرات فنی و ساختاری در زندگی اجتماعی، مبانی اندیشه و رفتار سیاسی حاکمان از جهان باستان تاکنون دستخوش تغییرات بنیادی و ماهوی نشده است؛ کما اینکه دردها و نیازها و آرزوهای انسان امروز نیز با گذشته تفاوتی کیفی و بنیادی را نشان نمی دهد. بنابراین مضمون و محتوی روندها و رویدادهای سیاسی گذشته و امروز و فردا یکسانند. آزادیخواهان امروز وارث تاریخی سنتهای مبارزاتی گذشته از جهان باستان تا جهان امروزند؛ سلطه گران بومی و جهانی امروز هم میراث هخامنشیان را بر دوش می کشند. پس چه جای شگفتی است اگر می بینیم که پرستندگان کوروش و داریوش از مستبدان و مزدوران وفادار سلطه گران جهانی بوده اند؛ در حالیکه آزادیخواهان راستین همواره از نغمه های شوم نژادپرستان باستان گرای ایرانی در ستایش کوروش و داریوش و ... به خشم می آمده اند.

   پاسخ انوش راوید:  درست است،  چون ما تاریخ نویس واقعی نداشتیم،  برنامه نویس اجتماعی و سیستم آموزشی آزاد و خیلی چیزهای دیگر نداشتیم،  امیدوارم در آینده جوانهای ایرانی هوشیار تر و با دانش و درک و درایت بیشتر شوند ولی متأسفانه این سیستم آموزشی استعمار زده کار را خیلی سخت و خراب کرده.

   ادامه ضیا:  جناب استاد در وبلاگ شما پر از فحش و توهین است حال مانده ایم که چگونه میشود با این مطالب فرهنگ سازی کرد به راستی اگر فرهنگ سازی به دست شما بود چه بر سر فرهنگ می امد شما در این مطالب جواب سوال مارا نداده اید.

   پاسخ انوش راوید:  لینک بدهید در کدام سطر است تا اصلاح نمایم،  تا لینک ندهید نمی دانم جریان چیست.

   ادامه ضیا:  سوال در ستون 2بند13و14و15کتیبه بیستون چه امده است ان معنی که شما میکنید چیست؟

   پاسخ انوش راویداصل این نوشته ها کپی شده از یک کتیبه چند سده پیش است،  ماجراها را قبول ندارم،  فقط خواهش می کنم وبلاگم را با دقت بخوانید اگر از مطلبی نوشتم لینک های پیوست آنرا هم بخوانید و ببینید که چرا نوشتم.

   ادامه ضیا:  اگر امکانش است بدون توهین؟

   پاسخ انوش راوید:  بیش از ده هزار پرسش را پاسخ دادم،  هزاران فحش و ناسزا شنیدم،  یکی از اینها را با اهانت پاسخ ندادم،  شما کم لطفی می کنید،  همانگونه که به نوشته های وبلاگ هم کم لطفی کردید.   توجه،  این شخص در پاسخ من،  در صفحات پرسش و پاسخ ارگ ایران،  پرسش یکی از هم میهنان را نوشت،  که در واقع اهانت هم نداشت،  و من بنا به اصل آزادی نشر و بیان،  پرسشها و نظرات دیگران را که اهانت مستقیم و بی ادبانه نداشته باشد،  منتشر می کنم.

   مهم:  بمنظور وارد شدن در دانش های تخصصی نظری،  نیازمند زیر بنایی از دانش های مربوطه هستیم،  سیستم آموزشی ایران هیچ تفاوتی بین انواع دانش نگذاشته است،  و همیشه حجم عظیمی از حافظه محوری،  بر پایه نمره و قبولی ارائه کرده،  تا اینکه ایران در رتبه دانش نظری و مهندسی و غیره،  و تولید علم و کالا پائین ترین رتبه را بدست آورد.

   پرسش 5074 محمد:  تازی به چه معنی است؟

   پاسخ انوش راوید:  تاز، تاژ، تاج،  واژه ای باستانی ایرانی است،  شهر تاز یا توز در دشتستان بوشهر قرار داشته،  و خرابه های آن هم اکنون وجود دارد،  این شهر تاریخی دانشمندان زیادی به جهان داده است.  به اشتباه و بمنظور تاریخ نویسی استعماری تازی را مترادف با عرب گفته اند،  و موجب درهم و برهمی تاریخ ایران و اشتباه انداختن ایرانیها در دو سده گذشته شدند.  همین مردم تاز یا تاج،  در ادامه مهاجرت تاریخی،  نام خود را در اوگانستان یا افغانستان همچنان نگهداشتند،  تاجیک یا تاژیک خود را ایرانی واقعی می دانند.

   پرسش 5075 سیما:  درباره مجسمه مرد ایستاده که نوشتید اولین جنگجوی رزمی اشکانی است توضیح بدید؟

   پاسخ انوش راوید:  هیچ کجا ننوشتم اولین،  زیرا در تاریخ اولین نداریم،  هر موضوع تاریخی بنا به یک سری رشد و تکامل حاصل می شود.

  پرسش 5076 مرتضی:  به نظر شما دلیل چشم بادامی بودن مغ ها چیه؟ مگه محیط زندگی شون چجوری بوده؟

   پاسخ انوش راوید:  مغ به معنی دانا و یا روحانی است،  و این شخص می تواند از هر تیره و کیان انسان باشد.

   پرسش 5077 آرش:  درباره اروپه پادشاه ماد توضیح بدید،  چون در وبلاگتون درباره اش نیست و چرا اسمش روی قاره اروپا مونده.

   پاسخ انوش راوید:  هم اینک در جستجو های وبلاگم نوشتم اروپه،  و کلی مطلب دیدم،  تا چند هفته دیگر یک مطلب درباره پیدایش تاریخ نام اروپا می نویسم،  فعلاً لطف نمایید از همان مطالب قبلی با جستجو در وبلاگم استفاده نمایید.

   تصویر شماره هفدهم مجله "اصلاح" منتشر شده به تاریخ ربیع الثانی 1327 هجری قمری ( برابر با آوریل 1909) است،  که در تاریخ نشر خود به نام ایران در زمان قاجاریه اشاره کرده،  و وقایع داخلی آن را نیز به تفصیل بیان کرده است.  اصل آرشیو این مجله به صورت PDF موجود است.

. . .

 مستند های مربوط

مستند های بیشتر را در آپارات وبسایت ارگ ایران ببینید،  لینک آن در ستون کناری

http://arqir.com

 

کلیک کنید:  قحطی بزرگ در ایران

کلیک کنید:  آثار تمدن های ایرانی در جهان

کلیک کنید:  ترفند آتش بازی در تخت جمشید

آبی= روشنفکری و فروتنی،  زرد= خرد و هوشیاری، قرمز=  عشق و پایداری،  مشروح اینجا

    توجه 1:  اگر وبسایت ارگ به هر علت و اتفاق،  مسدود، حذف یا از دسترس خارج شد،  در جستجوها بنویسید:  انوش راوید،  یا،  فهرست مقالات انوش راوید،  سپس صفحه اول و یا جدید ترین لیست وبسایت و عکسها و مطالب را بیابید.  از نظرات شما عزیزان جهت پیشبرد اهداف ملی ایرانی در وبسایت بهره می برم،  همچنین کپی برداری از مقالات و استفاده از آنها با ذکر منبع یا بدون ذکر منبع،  آزاد و باعث خوشحالی من است.

   توجه 2:  جهت یافتن مطالب،  یا پاسخ پرسش های خود،  کلمات کلیدی را در جستجو های ستون کناری وبلاگ بنویسید،  و مطالب را مطالعه نمایید،  و در جهت علم مربوطه وبلاگ،  با استراتژی مشخص یاری نمایید.

   توجه 3:  مطالب وبسایت ارگ و وبلاگ گفتمان تاریخ،  توسط ده ها وبلاگ و وبسایت دیگر،  بصورت خودکار و یا دستی کپی پیس می شوند،  از این نظر هیچ مسئله ای نیست،  و باعث خوشحالی من است.  ولی عزیزان توجه داشته باشند،  که حتماً جهت پیگیر و نظر نوشتن درباره مطالب،  به اصل وبلاگ من مراجعه نمایند:  در اینجا  http://arqir.com.

ارگ ایران   http://arqir.com

 

کلیک کنید:  تماس و پرسش و نظر http://arqir.com/101-2 

تاریخ ارسال: یکشنبه 28 خرداد‌ماه سال 1396 ساعت 06:32 ب.ظ | نویسنده: انوش راوید | چاپ مطلب

وبسایت ارگ انوش راوید